Recensie: Eleanor & Park, Rainbow Rowell

Na de lovende recensie van John Green (auteur van o.a. The fault in our stars) steeg Eleanor & Park naar eenzame hoogte binnen het young adult genre. Het boek over twee buitenbeentjes en hun ontluikende liefde in het schooljaar van 1986 werd in het buitenland al bekroond met verschillende prijzen. Het boek is eindelijk in de Nederlandse vertaling verkrijgbaar en, zo gaat dat met populaire boeken, de verwachtingen zijn torenhoog. Gelukkig maakt Eleanor & Park die verwachtingen op bijzonder ingetogen wijze meer dan waar. Koop dit boek: Paperback Ebook Eleanor is dik, heeft rood haar en draagt bijeengeraapte stukjes stof die voor kleding door moeten gaan. Ze is net weer bij haar moeder en stiefvader gaan wonen en valt als nieuweling dus behoorlijk op. Wanneer ze in de bus stapt, komt ze tot grote ergernis van Park naast hem zitten. Park is half Koreaans, draagt zwarte T-shirts met bandlogo’s en ook al valt hij enigszins uit de toon tussen zijn voornamelijk blanke klasgenoten, hij is tot nu toe zonder kleerscheuren door het middelbare schoolleven gerold. De romance van Eleanor en Park begint in volledige stilte, want ze durven elkaar amper aan te kijken, laat staan met elkaar te praten. Pas wanneer Park merkt dat Eleanor stiekem meeleest met de stripboeken die hij elke dag meeneemt, begint hem op te vallen hoe leuk ze eigenlijk is. Langzaam komen de eerste fluisterende woorden, gevolgd door de mixtapes waar ze samen naar luisteren en vervolgens de echte gesprekken. De liefde tussen de twee zestienjarigen bloeit op en ze durven zich steeds verder open te stellen voor elkaar. Maar kan een eerste liefde wel echt stand houden? De kracht van Eleanor & Park zit in de authenticiteit van de karakters. Als lezer word je teruggevoerd naar de tijd van je eigen puberale onzekerheden, de wanhoop om erbij te horen en vooral dat adembenemende gevoel van die eerste liefde. Het maakt nog niet uit dat er een groot verschil is in afkomst en sociale status. Alles draait om dat ene gelukzalige gevoel: zonder jou leef ik niet. Rowell weet als geen ander dat gevoel te creëren, zonder ook maar één keer te vervallen in kalverliefdeclichés. De angst van Eleanor om zich helemaal te geven aan Park, gevoed door het gepest van haar klasgenoten en haar dronken stiefvader, wordt beklemmend realistisch beschreven in het boek. De hoofdpersonages krijgen door het afwisselende perspectief veel diepgang, maar ook de overige personages worden zo neergezet dat ze echt bijdragen aan het verhaal. De tegenstellingen tussen de twee geliefden kunnen haast niet groter zijn, maar toch blijkt dat beide tieners op hun eigen manier ‘last’ hebben van hun omstandigheden. Het gaat zoals bij vele eerste liefdes dan ook niet alleen om de verliefdheid, want vooral de omstandigheden vormen een bedreiging voor het prille liefdesgeluk. Een zoetsappig liefdesromannetje is Eleanor & Park zeker niet. De gestaag rijpende liefde van de twee pubers is vertederend, maar tegelijkertijd doordringend en soms zelfs keihard. Het zijn vooral die authentieke, rauwe emoties die ervoor zorgen dat dit boek een absolute uitblinker is binnen het young adult genre. Eleanor & Park / Rainbow Rowell / Vertaling: Annelies Jorna en Ineke Lenting / Uitgeverij Van Goor / Paperback: €17,99 / Ebook: €12,99