Recensie: Het verlangen naar Mill River, Darcie Chan

Het is de ultieme wraak van iedere schrijver die door tientallen uitgeverijen is afgewezen: het uitbrengen van een ebook in eigen beheer en vervolgens meer dan één miljoen exemplaren verkopen. Het overkwam Darcie Chan, die met haar debuut Het verlangen naar Mill River in geen enkele categorie paste en daardoor onverkoopbaar leek voor de reguliere uitgeverijen. Dat er wel degelijk een markt is voor een boek dat het beste omschreven kan worden als een mysterieuze roman, blijkt uit het onverwachte succes van dit zeer geslaagde debuut. Koop dit boek: Paperback Ebook Al ruim zestig jaar woont Mary McAllister in het statige witte marmeren huis dat uitkijkt over het pittoreske dorpje Mill River. Na de dood van haar man heeft ze zich van de wereld afgesloten en maar weinig mensen in het dorpje hebben haar in levenden lijve gezien. Ze is één van de grootste mysteries van het dorpje en de inwoners zijn dan ook geïntrigeerd door haar bestaan. Stukje bij beetje wordt duidelijk welk geheim Mary al die jaren verborgen heeft gehouden en hoe ze onverwacht de harten van de inwoners van Mill River voor altijd verovert. Want ook al weten zij niets van haar, Mary lijkt wel alles over hen te weten… We leren Mary kennen aan het einde van haar leven, wanneer ze ruim zestig jaar heeft geleefd zonder echt deel uit te maken van de gemeenschap in Mill River. Tijdens het lezen worden steeds meer details bekend uit haar jeugd, de tijd dat ze was getrouwd met rijkeluiszoon Patrick en de uiteindelijke reden waarom ze haar hele leven zo’n teruggetrokken bestaan heeft geleid. Deze verhaallijn is pakkend en de emoties die samengaan met het verstrijken van de tijd zijn treffend beschreven. Naast de prominente rol van de verhaallijn van Mary, zijn er ook diverse andere verhaallijnen die Het verlangen naar Mill River de moeite waard maken. Zo zijn er prominente rollen weggelegd voor schooljuf Claudia die recentelijk veertig kilo is afgevallen, politieagent Kyle die zijn vrouw is verloren, pastoor O’Brien die een jarenlang geheim bij zich draagt en ‘gekke’ Daisy die hele dagen buiten loopt op zoek naar ingrediënten voor haar toverdrankjes. Het is bewonderenswaardig hoe Chan erin slaagt de verhaallijnen te verweven zonder dat er enige verwarring ontstaat. De eigentijdse strubbelingen die aan bod komen zijn een verademing en herkenbaar voor iedereen. Op slimme wijze maakt Chan duidelijk dat iedereen een ander verhaal heeft, een eigen innerlijke oorlog uitvecht en dat het belangrijk is om ondanks deze verschillen toch oog te blijven houden voor vriendschap, liefde en elkaar. Deze hartverwarmende boodschap is misschien wel het belangrijkst in dit debuut. Hoewel thema’s als liefde en vriendschap in menig debuut nogal eens bol staat van zoetsappige melodramatische clichés, is dat in dit geval absoluut niet waar. De boodschap van Chan is helder en nuchter. Als het gaat om liefde heeft iedereen een verhaal. Als het gaat om vriendschap kan iedereen een onbaatzuchtige vriend zijn. Het verlangen naar Mill River is een ijzersterk debuut dat het verdient om gelezen te worden! Het verlangen naar Mill River / Darcie Chan / Vertaling: Sandra C. Hessels / Xander Uitgevers B.V. / Paperback: € 17,95 / Ebook: € 3,99