Recensie: In mijn bloed, Milou van der Will

Of het nu gaat over loverboys, transseksualiteit of familiedrama’s, zodra Milou van der Will door een sociaal maatschappelijk probleem gegrepen wordt schrijft ze erover. In In mijn bloed leren we journaliste Benthe Berg kennen die te maken krijgt met de nachtmerrie van iedere ouder: haar dochtertje is het slachtoffer geworden van een pedofiel. Wat volgt is een wervelende thriller over een moeder die besluit wraak te nemen voor haar dochter en daardoor alles dreigt te verliezen. Koop dit boek: Paperback Ebook Benthe Berg is een gepassioneerd journaliste. Ze gaat tot het uiterste voor een verhaal en neemt daardoor vaak enorme risico’s. Zo spreekt ze gedachteloos op een verlaten parkeerplaats af met een seriemoordenaar of duikt ze zonder pardon in het leven van het verdwenen zusje van een pedofiel. Het is haar lust en haar leven, totdat ze zelf wordt geconfronteerd met hartverscheurend nieuws. Haar dochtertje Céline is één van de kinderen die het slachtoffer is geworden van pedofiel Rick V. Haar leven verandert in een nachtmerrie. Als de dader dan ook nog eens wegkomt met een lage straf en zijn omgeving in zijn onschuld blijft geloven, is Benthe de wanhoop nabij. In alle stilte bereidt ze een aanslag voor op Rick V. Op de dag dat hij vrijkomt, wil ze hem liquideren. Maar als haar plan mislukt en Rick toch dood wordt aangetroffen, beginnen de problemen pas echt. Benthe staat op het punt om alles wat haar lief is te verliezen: haar baan, haar gezin en zelfs haar vrijheid. In sneltreinvaart raast Van der Will door het wispelturige leven van Benthe Berg. Haar gezin is haar alles, maar zeker niet belangrijker dan haar werk. Dat de balans tussen zakelijke misdaadjournaliste en liefdevolle moeder niet altijd perfect is, maakt het personage overtuigend menselijk. De twee zaken waaraan Benthe werkt – over seriemoordenaar Stefan van Weezel en pedofiel Rick V. – geven het verhaal een flinke dosis spanning, maar de geloofwaardigheid zit in de herkenbare emoties. De wanhoop en het verdriet van de moeder die haar kind niet heeft kunnen beschermen zijn continu voelbaar. De oerkracht die hieruit voortkomt lijkt logisch, maar Van der Will laat zien dat niet iedereen zijn of haar verdriet op eenzelfde wijze verwerkt. Problemen in Benthes huwelijk zijn het gevolg, evenals een slippertje, en een immens gevoel van onmacht. Al vanaf de eerste pagina’s wordt duidelijk dat Van der Will haar inspiratie voor veel thema’s in In mijn bloed heeft gehaald uit geruchtmakende misdaaddossiers uit het recente verleden. Zo valt het op dat seriemoordenaar Stefan van Weezel tegen de lamp is gelopen door een DNA-verwantschapsonderzoek, zoals dat is gedaan in de roemruchte zaak rond Marianne Vaatstra, en dat pedofiel Rick V. wel erg veel weg heeft van hoofddader Robert M. die we allemaal kennen uit de Amsterdamse zedenzaak. Hoewel dit op het eerste gezicht een tikkeltje ongeïnspireerd overkomt, weet Van der Will sceptici te overtuigen door een dijk van een thriller neer te zetten. In mijn bloed blijft boeien door de sterke hoofdpersoon, de spannende gebeurtenissen en de onverwachte plotwendingen. Het is dan ook geen verrassing dat dit het eerste boek is in een reeks met de journaliste in de hoofdrol. Laat die volgende delen maar komen! In mijn bloed / Milou van der Will / The House of Crime / Paperback: €19,95 / Ebook: €12,99