Recensie: Man o Man, Marcha de Groof

Man o Man van debutante Marcha de Groof wordt nu al de chicklit van het zuiden genoemd. Met als decor Maastricht en een hoofdpersonage zonder glitter en glamourleven is Man o Man allesbehalve een standaard chicklit binnen het genre. In plaats van een geromantiseerde, eendimensionale liefdesverhouding in een ongeloofwaardige setting, heeft De Groof gekozen voor het verhaal met ups en downs van girl-next-door Sara. Het boek is grappig, herkenbaar en doodnormaal, en juist daarom heel erg bijzonder. Koop dit boek: Paperback Ebook Sara werkt bij kinderdagverblijf De Heksenketel met twee lieve collega’s en een manager die het bloed onder haar nagels vandaan haalt. Haar werk bevalt haar niet en ook op liefdesgebied zit het haar allemaal niet mee. Ze betrapt haar vriend Loek in haar eigen bed met een ander en wanneer ze nieuwe liefde Menno ontmoet, blijkt hij niet zo perfect te zijn als hij op het eerste gezicht lijkt. Als ze hem tegen het lijf loopt op het kinderdagverblijf waar ze werkt, weet ze het zeker: hij heeft een kind. Of toch niet? Wanneer Sara langzaam durft te denken aan een toekomst met Menno duikt er plotseling een ex op die roet in het eten gooit. Tot overmaat van ramp zijn Sara’s moeder, zus en zwager continu op haar aan het vitten. Gelukkig helpen collega’s Sonya en Patty, excentrieke vriendin Lea en lieve buurvrouw Tilly haar overal doorheen. Wanneer alles helemaal mis lijkt te gaan voor Sara zijn juist deze onvoorwaardelijke vriendschappen de reden waardoor uiteindelijk alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Man o Man wordt gekenmerkt door de normale setting, die door de unieke personages en grappige details een heel bijzonder randje krijgt. Sara wordt neergezet als een karakter waar iedere jonge vrouw zich in kan herkennen. Ze heeft een normale baan die niet al te leuk is, een perfecte vent die vreemdgaat en een nog perfectere vent met een lastig verleden. Wanneer je dit mixt met een stel leuke vriendinnen, een betweterige moeder en een onmogelijke zus, ontstaat er een vermakelijk herkenbaar verhaal. Het is geen verhaal dat maar langzaam voortkabbelt. Telkens lijkt er wel iets mis te gaan of neemt het verhaal een onverwachte wending, zonder dat het ongeloofwaardig wordt. Het verhaal is goed geschreven, heeft een prima vaart en kent korte, interessante beschrijvingen van zowel de gevoelens van hoofdpersoon Sara als de gebeurtenissen in de stad Maastricht. De grappige details werken aanstekelijk en zijn prima gedoseerd. Denk hierbij aan de beschrijving van een bilpartij waar maar de helft van op een barkruk past, een man die streeft naar een topsportcarrière in midgetgolf en een tweeling genaamd David en Bowie. Het zijn juist die kleine dingen die het verhaal net dat beetje extra geven. Voor een chicklit is het verrassend dat Man o Man niet een compleet happy end kent. Hoewel Sara een rooskleurige toekomst tegemoet gaat, komt de problematische relatie met haar zus juist tot een punt waarop simpelweg goedmaken geen optie meer lijkt te zijn. Ook schroomt De Groof niet om in haar boek serieuze onderwerpen aan te snijden, hoewel deze altijd met een zekere luchtigheid worden benaderd. Wie op zoek is naar een grappige, herkenbare, down-to-earth chicklit van eigen bodem zal met Man o Man zeker niet teleurgesteld worden. Man o Man / Marcha de Groof / Zomer & Keuning / Paperback: €14,99 / Ebook: €7,99