Recensie: Methode 15/33, Shannon Kirk

Met haar debuut Methode 15/33 verwierf de Amerikaanse advocate Shannon Kirk wereldwijde faam. De psychologische thriller werd verkocht aan 19 landen en zal ook verfilmd gaan worden. Terecht, want het plot is geniaal en zoals het een goede psychologische thriller betaamt kruipt het verhaal echt onder je huid. Toch heeft Methode 15/33 – zeker in de details – wel erg veel toevalligheden, die duidelijk maken dat Kirk geen ervaren auteur is. Ook zit de grootste spanning halverwege het verhaal en is het einde daarom een beetje een anti-climax. Jammer, want de meedogenloze, berekende, zwangere tiener die met niets anders bezig is dan de wraak op haar ontvoerder is één van de interessantste thrillerpersonages ooit.

Verschillende zwangere tienermeisjes door het hele land verdwijnen en worden niet meer teruggevonden. Eén van deze vermissingen, zaaknummer 33257: de zaak van Dorothy M. Salucci, wordt toegewezen aan FBI-agent Roger Liu en zijn partner ‘Lola’. Het zal de moeilijkste zaak blijken om overheen te komen voor het FBI-duo. In hun zoektocht naar de vermiste tiener krijgen ze te maken met bizarre feitenpatronen die ervoor zorgen dat ze steeds een stukje verder komen in de zaak.

Ondertussen maken we kennis met de meedogenloze, berekende, zwangere tiener in gevangenschap. Ze laat geen emoties toe, bestudeert haar kidnapper tot in detail en benadert haar toestand en omgeving vanuit voordelen. Een losse vloerplank (voordeel #4), een rode gebreide deken (voordeel #5), een elastieken band (voordeel #28); alles wat gebruikt kan worden voor haar wraakplan wordt gelabeld. Terwijl de dagen voortkruipen houdt het ontvoerde meisje een labjournaal bij. Door deze specifieke aantekeningen over de ontvoerder, kan ze tot in detail berekenen hoeveel seconden hij nodig heeft om het slot te openen, hoelang hij erover doet om de stappen te zetten om het dienblad met haar eten neer te zetten en hoe laat hij weer terugkomt. Het zijn de voorbereidingen op een wraakplan. Maar is ze op tijd?

Methode 15/33 heeft een ijzersterk plot en de potentie om één van de meest huiveringwekkende thrillers van het jaar te zijn. Al vanaf de eerste pagina’s wordt duidelijk dat het gevangengenomen tienermeisje uitzonderlijk slim en berekend is, en daarmee ook de vaardigheden bezit om haar ontvoerder uit te schakelen. Door de goede beschrijvingen van Kirk leef je ademloos mee met het ontvoerde meisje in de opgesloten kamer. Het verhaal leest als een dagboek, van zowel het meisje als het FBI-duo, en ondanks de beperkte setting blijft het verhaal door de langzame ontrafeling van feiten spannend en interessant.

Door de prettige spanningsboog worden de toevalligheden die het verhaal rijk is de auteur in eerste instantie nog wel vergeven. De plottwist halverwege het verhaal is zo onverwacht dat het zelfs de meest ervaren thrillerlezers zal verrassen en zelfs de hardnekkigste criticus het boek geen seconde meer wil wegleggen. Dat duurt echter maar even, want wanneer het FBI-duo een auto-ongeluk krijgt wanneer ze onderweg zijn naar de plaats waar het ontvoerde meisje wordt vastgehouden, wordt er weer een blik vol nieuwe toevalligheden geopend. De auteur weet dit zelf ook en geeft dit in het verhaal aan middels frases als ‘geloof het of niet’ en ‘het is te bizar om te worden beschreven’. Het is jammer dat Kirk er desondanks toch voor heeft gekozen om dergelijke toevalligheden keer op keer te gebruiken.

Helaas blijkt de plottwist halverwege het boek ook meteen het hoogtepunt van het verhaal. Het was sterker geweest als het verhaal na de wraakactie en reddingsoperatie was geëindigd; het hele jaren-later-einde voelde onnodig geforceerd en geeft Methode 15/33 geen krachtig slot.

Maar eerlijk is eerlijk, het hoofdpersonage en haar knap uitgewerkte wraakplan maken wel degelijk indruk. Het plot zit goed in elkaar en de personages – ook de nevenpersonages – zijn goed uitgewerkt. Hierdoor weet de thriller toch onder je huid te kruipen en blijft dan ook lang na het lezen nog bij. Had Kirk het verhaal eerder afgerond, dan was Methode 15/33 met vlag en wimpel de beste psychologische thriller van het jaar geworden.

Methode 15/33 / Shannon Kirk / De Crime Compagnie / Paperback €17,95 / E-book €5,59