Non-fictieRecensies

Recensie: Oranje is het nieuwe zwart, Piper Kerman

Wie Netflix gebruikt zal deze serie ongetwijfeld al voorbij hebben zien komen: ‘Orange is the new black’. De populaire serie werd door Netflix zelf geproduceerd en is inmiddels toe aan het tweede seizoen. Minder bekend is dat de serie gebaseerd is op een boek, dat het waargebeurde verhaal vertelt van de auteur, Piper Sherman, die als blonde en hoogopgeleide jongedame ruim een jaar in een Amerikaanse gevangenis moet doorbrengen. Een realistisch verslag, dat deels het beeld bevestigt dat we al van Amerikaanse gevangenissen hadden.

Koop dit boek: Paperback Ebook

Halverwege de jaren ’90 is Piper een jonge vrouw van midden twintig, met een ongewoon leven. Ze smokkelt drugsgeld van het ene land naar het andere en reist de wereld over, achter haar vriendin aan, die diep in de drugshandel zit. Hoe dat zo gekomen is vertelt Piper Kerman kort in de eerste paar hoofdstukken van Oranje is het nieuwe zwart. Na een opleiding theaterwetenschappen blijft ze hangen in het wereldje van jonge kunstenaars en louche figuren. Ze krijgt een relatie met Nora, die haar al snel meetrekt in haar smokkelpraktijken. Pas na enige tijd realiseert ze zich dat het de verkeerde kant opgaat, en net op tijd verbreekt ze alle banden met Nora, zo lijkt het althans.

Tien jaar later is ze gelukkig samen met Larry, heeft ze een baan als freelance producer en lijkt haar leven op rolletjes te verlopen. Maar plotseling gaat de bel en staat de politie op de stoep. Haar naam is genoemd door een van haar vroegere contacten, en dan lijkt haar droomtoekomst in duigen te vallen. Ze wordt veroordeeld voor haar aandeel in drugssmokkel en moet 15 maanden de gevangenis in. De rest van het boek staat in het teken van haar belevenissen in de gevangenis, de contacten die ze er maakt en de dagelijkse gang van zaken.

Wat meer diepte had Oranje is het nieuwe zwart geen kwaad gedaan. Nu is het boek vooral een soms wat droge opsomming van wat het leven in de gevangenis precies inhield, een reflectie op waarom Piper Kerman er zat en wat ze er van geleerd heeft ontbreekt. Ook lijkt uit de toon van het boek, de verhaalstijl, net of het leven in de gevangenis nog zo slecht niet was. Piper heeft veel vrienden en familie die haar steunen met brieven, boeken en bezoeken, wat haar verblijf een stuk dragelijker maakt dan dat van sommige van haar medegevangenen, die dit alles niet hebben.

Wel klinkt tussen de regels door nogal eens wat gefundeerde kritiek op het Amerikaanse gevangenissysteem, met name wanneer Piper constateert dat er een gebrek lijkt te zijn aan voorbereiding op een terugkeer in de maatschappij. Gevangenen krijgen hiervoor amper de gelegenheid en vooral voor mensen die er een lange straf op hebben zitten kan dit verkeerd uitpakken. Daarbij komt nog eens dat rechters steeds vaker en langere gevangenisstraffen toekennen en de VS daardoor een kwart van alle gevangenen ter wereld telt. Een groot deel van de gevangenen belandt in een vicieuze cirkel door het gebrek aan reïntegratiemogelijkheden.

Voor wie wel eens wil weten wat het echte verhaal achter de Netflix-serie is, en voor iedereen die een realistische blik van tegelijk een buitenstaander en een insider wil in het Amerikaanse gevangeniswezen is Oranje is het nieuwe zwart een must-read.

Oranje is het nieuwe zwart / Piper Kerman / Vertaling: Gies Aalberts en Erik de Vries / Artemis & Co / Paperback: € 19,95 / Ebook: € 12,99

Review: 2.5 van de 5