Recensie: Verdwaasd, Klaus-Peter Wolf

Beklemmend, beklijvend en een beetje luguber: zo zijn de verhalen in Verdwaasd het beste te omschrijven. Klaus-Peter Wolf weet als geen ander het mysterieuze, slechte en soms naïeve van zijn hoofdpersonen te beschrijven, die allemaal te maken krijgen met dood en verderf. Het zijn de uitzonderlijke beschrijvingen van op het oog normale mensen die ervoor zorgen dat de korte verhalen binnenkomen en nadreunen. De beschreven denkwijzen, die af en toe volkomen afwijken van de norm, weet Wolf begrijpelijk en tot volledig logisch te draaien. Een knap staaltje psychologie die de verhalen -hoe kort ook- loeispannend maken. Verdwaasd is dan misschien niet lijvig, maar bevat spannend schrijfwerk van formaat.

Verdwaasd is het tweede boek in de serie Crimineeltjes van uitgeverij Stortebeeker. De bundel bestaat uit 7 korte verhalen, die allemaal een bizar en verknipt element bevatten. Zo gaat Anita en ik over een politieagent die graag wil afvallen om zo meer succes te hebben bij de vrouwen. Hij komt een advertentie tegen van Anita, die hem wel kan helpen. Echter, het afspraakje met haar leidt uiteindelijk tot dodelijke gevolgen en groot verraad.

Of De internetheks, over de moderne kracht van heksen – die tegenwoordig gewoon per computer hun werk kunnen doen. Verslavend kan het zelfs zijn, wanneer het lijkt dat je je geluk te danken hebt aan zo’n heks. Maar o wee als je haar bedriegt! Dan zal iemand het met de dood moeten bekopen…

Het meest beklemmende verhaal is toch wel De magische plek. Het gaat over de opmerkelijke relatie tussen een moeder en haar zoon. Haar zoon die in de speeltuin bij zijn huis soms hasj rookt, de mollige Marie Mayer pest en de knappe Nathalie aanbidt. Het is een verhaal over jaloezie, een onbreekbare band en opoffering. En natuurlijk eindigt ook dit verhaal met moord.

Korte verhalen zijn niet iedereens cup of tea, maar iedereen die van spannende verhalen houdt met een psychologische twist, zal genieten van dit nog geen honderd pagina’s tellende boekje. Het is bewonderenswaardig hoe Wolf zoveel kan stoppen in zo weinig woorden. De hoofdpersonen in zijn verhalen zijn stuk voor stuk normale mensen en blijven dat ook, zelfs wanneer hun afwijkende gedachten of gedrag aan het licht komt. Op dat moment heb je je al zo kunnen identificeren met hen, dat zelfs moordlustige gedachten en/of daden best logisch lijken. Sympathie en begrip voor de motieven van een moordenaar krijgen, dat overkomt me niet vaak. Dat is Wolf toch maar mooi gelukt! Zijn ervaring als scenarist, bijvoorbeeld voor de langstlopende Duitse krimiserie Tatort, heeft daarbij vast een rol gespeeld.

De schrijfstijl is toegankelijk door het gebruik van korte zinnen en dat is voor zo’n spannend tussendoor bundeltje erg prettig. Er zit voldoende variëteit in de verhalen, al wordt natuurlijk wel steeds duidelijker dat er weer een moorddadige of vergelijkbare lugubere twist aan zit te komen. Toch is de manier waarop of waarom of wanneer steeds verschillend en dat houdt de spanning er goed in.

Verdwaasd zal je verrassen en achterlaten met een beklemmend gevoel. Een aanrader!

Verdwaasd / Klaus-Peter Wolf / Vertaling: Inge Boorsma / Uitgeverij Stortebeeker / Paperback: €7,95