KinderboekenRecensies

Recensie: Wat Als…? De avonturen van Pinkie, Anton Minkels

Het op een begrijpelijke manier bespreekbaar maken van ziekte en dood aan jonge kinderen is geen gemakkelijke opgave. Auteur Anton Minkels probeerde dit uit te leggen aan zijn eigen kinderen en besloot na belangstelling van anderen zijn verhalen met de rest van de wereld te delen. Het prentenboek Wat Als…? probeert op luchtige en kindvriendelijke wijze te vertellen over de ongeneeslijke spierziekte ALS. Het resultaat is een eerlijk en toegankelijk boek vol wollige schaapjes over ziek worden, doodgaan en rouwen.

Schaapje Pinkie speelt met zijn wollige broertjes en zusjes, vriendjes en vriendinnetje graag in de wei. Ze spelen in de modder, rennen over het erf van de boerderij en smullen stiekem van de appeltaart die de boerin heeft gebakken. Maar Jantje, het oudste broertje van Pinkie, zakt steeds vaker door zijn achterpoten en valt. Normaal is hij altijd de snelste, dus de schaapjes en de boer en boerin maken zich grote zorgen!

Als Jantje na een valpartij roerloos blijft liggen, besluiten de boer en boerin hem mee te nemen naar de dokter. Er is geen goed nieuws, Jantje is ernstig ziek. Hij heeft iets aan zijn spieren; die kunnen nooit meer beter worden. Pinkie en de andere schapen begrijpen het niet. Dokters hebben toch medicijnen, pilletjes of spuitjes, om Jantje weer beter te maken? En anders kunnen ze hem toch opereren? Maar bij de ziekte die Jantje heeft werkt dat allemaal niet.

Langzaam gaat Jantje steeds slechter lopen. Hij is allang niet meer de snelste. Ook kan hij niet meer goed eten en praten, omdat zijn spieren steeds slapper worden. De andere schapen zijn verdrietig, omdat ze hun vriendje niet kunnen helpen. Ze blijven wel bij hem, zodat hij zich niet alleen voelt. Veel te snel komt echter de dag dat Jantje bijna niet meer kan ademen. Voor de anderen het goed en wel kunnen beseffen, doet hij zijn ogen dicht en wordt niet meer wakker.

We weten allemaal dat ziekte en dood onvermijdelijk onderdeel uitmaken van het leven. Het bespreekbaar maken van deze zaken is echter niet gemakkelijk; laat staan met kinderen. Minkels heeft met Wat Als…? een toegankelijk (prenten)boek gemaakt over de spierziekte ALS, zodat het voor ouders makkelijker wordt om met hun kinderen hierover te praten. De vreselijke werkelijkheid van deze ziekte wordt niet onder stoelen of banken gestoken en er is ruimte voor onbegrip en verdriet. Doordat Minkels weigert het verhaal mooier te maken dan de werkelijkheid, in alle opzichten, is dit boek ook in alle opzichten geslaagd. Hoewel een kinderboek zonder happy end nogal wrang voelt, kan het in dit geval niet anders. De mooie levensles die wordt meegegeven in het boek is dan ook dat verdriet erbij hoort en er mag zijn.

Het boek heeft een prettig taalgebruik dat past bij jonge kinderen en voor iets oudere kinderen gemakkelijk zelf te lezen is. De illustraties zijn bijzonder, alsof ze gemaakt zijn van gescheurde stukjes papier met van die kenmerkende rafelrandjes, en geven Wat Als…? een eigen sfeer en identiteit. Hoewel het onderwerp niet luchtig en fijn is, is het boek dat absoluut wel. Een aanrader!

Wat Als…? De avonturen van Pinkie / Anton Minkels / Aerial Media Company
Hardcover €12,50

Review: 4.5 van de 5