Recensie: Zijn bloedige plan, Graeme Macrae Burnet

Veel thrillers en detectives draaien om de vraag wie de moord gepleegd heeft. In Zijn bloedige plan is echter vanaf het eerste begin duidelijk wie de schuldige is en hoe het verhaal afloopt. Toch levert Graeme Macrae Burnet met zijn boek een intrigerend en spannend verhaal af dat nergens voorspelbaar wordt.

In Zijn bloedige plan neemt de auteur ons mee naar de Schotse Hooglanden, om precies te zijn naar het kleine dorp Culduie in 1869. Het dorp wordt bewoond door een kleine gemeenschap van pachters. Al eeuwenlang leven ze met elkaar samen, waarbij het gepachte land van vader op zoon over gaat. Het dorp wordt bestuurd door de rentmeester van de landeigenaar, die om de zoveel jaar verkozen wordt uit een van hen.

Hoofdpersoon van het verhaal is de zeventienjarige Roddy Macrae, zoon van een van de keuterboeren uit het plaatsje. Hoewel hij slim is, de slimste van het dorp, volgens zijn leraar, berust hij in zijn lot als boer. Zijn vader laat hem niet verder leren en zelf heeft hij niet de wilskracht om daar tegenin te gaan. Moeder is in het kraambed van het jongste kind overleden, en sindsdien wordt het gezin getekend door verdriet en somberheid. Veel geld verdienen ze niet met hun bedrijf, de pachtgelden opbrengen lukt ternauwernood en met vertraging.

De situatie wordt er alleen maar slechter op wanneer Lachlan Mackenzie tot nieuwe rentmeester wordt verkozen. Deze machtsbeluste buurman heeft het om een of andere reden met name voorzien op het ongelukkige gezin van Roddy. Kleine pesterijen groeien uit tot levensgrote problemen. Een stuk land moeten ze opofferen, de oogst gaat verloren vanwege koppigheid en regeldwang. Ondertussen raakt Roddy ook nog in de ban van de dochter van deze Lachlan. Maar wanneer het gezin uit huis dreigt te worden gezet slaan de stoppen door.

In afwachting van het proces, beschrijft Roddy nauwgezet alle gebeurtenissen die hebben geleid tot zijn fatale daad. Je krijgt hierdoor een kijkje in zijn persoonlijkheid en de omstandigheden die hem aanzetten tot de moord. Een groot deel van het boek bestaat uit deze persoonlijke memoires. Een ander deel wordt gevormd door krantenverslagen van het proces en verslagen van artsen en getuigenverklaringen.

Op die manier, met verschillende invalshoeken, schetst Graeme Macrae Burnet een gedetailleerd beeld van de samenleving in dit deel van Schotland tegen het eind van de negentiende eeuw. Daarnaast krijg je een inkijkje in de psychologische wetenschap die toen kwam opzetten, en de manier waarop er naar de verschillende sociale groepen in de samenleving werd gekeken.

Waarom nam Roddy zijn bloedige besluit? Hoe kwam het dat hij van onschuldige jongen veranderde in een monster, als hij dat al was? Kan je hem zijn daden aanrekenen, of was het het gevolg van zijn sociale omgeving, de pesterijen, de uitzichtloosheid van zijn bestaan? Zijn bloedige plan werpt dit soort interessante vragen op die je ook na het lezen van het boek nog wel even bezighouden.