Inspiratie

‘Auteurs moeten op website verwijzen naar boekhandels’

In het Verenigd Koninkrijk is ophef ontstaan over het feit dat veel bestsellerauteurs op hun websites linken naar Amazon voor de verkoop van hun boeken. Aanleiding was een artikel van een boekhandelaar op de website The Bookseller. Veel auteurs geven er hoog van op dat ze de kleine, lokale boekwinkels ondersteunen en dat ze zonder hen niet zouden bestaan, constateert boekhandelaar Keith Smith. Tegelijk voegen ze niet de daad bij het woord maar verwijzen ze op hun eigen websites door naar de webshop van Amazon of de grote winkelketens. “Als iemand die eigenaar is van twee onafhankelijke boekhandels maak ik me er boos over dat deze auteurs, onnadenkend of bewust, ervoor gekozen hebben naar Amazon te verwijzen, zonder zich te bekommeren om de onafhankelijke boekwinkels.” Volgens Smith is Amazon er alleen maar op uit om de winst te vergroten, ten koste van diezelfde auteurs. “Is dit werkelijk het type bedrijf, werkwijze en moraliteit dat we willen ondersteunen? Elke dag dat auteurs naar zo’n bedrijf verwijzen is een nieuwe nagel aan de doodskist van de onafhankelijke boekwinkels.” Smith stelt voor dat de Britse Boekhandelsvereniging alle auteurs gaat vragen hun links naar Amazon te verwijderen. Vervolgens moet de vereniging een programma gaan opzetten waarmee individuele boekwinkels gelinkt kunnen worden aan individuele schrijvers. Hij voorziet een soort transactie-website waar boekhandels en schrijvers zich bij aan kunnen sluiten. Verder moeten auteurs en uitgevers meer aandacht besteden aan manieren waarop de omzet van onafhankelijke boekwinkels vergroot kan worden, in plaats van Amazon in het zadel te helpen. Uitgevers en schrijvers reageren inmiddels al op de oproep van Smith. De meesten blijken bereid om meer aandacht te geven aan individuele boekwinkels en verwijderen de links naar Amazon. Hoe zit het eigenlijk met Nederlandse auteurs? Ook hier geven veel schrijvers geregeld aan dat ze graag de lokale boekhandels ondersteunen. Zo hield Joost Zwagerman in 2011 een pleidooi voor de kleine boekhandel in EenVandaag. Onderstaand lijstje laat echter zien dat schrijvers op hun eigen website vooral Bol.com of de webshop van hun eigen uitgever graag financieel ondersteunen: Tommy Wieringa: Linkt naar webshop De Bezige Bij Kluun: Linkt naar Bol.com Joost Zwagerman: Linkt naar webshop De Arbeiderspers Heleen van Royen: Linkt naar Bol.com Adriaan van Dis: Linkt naar webshop uitgeverij Augustus Geert Mak: Linkt naar Bol.com Arnon Grunberg: Linkt niet Esther Verhoef: Linkt naar webshop VBK-UItgevers (boekenwereld.com) A.F.Th. van der Heijden: Linkt naar webshop De Bezige Bij Arthur Japin: Linkt naar webshop De Arbeiderspers Herman Koch: Linkt naar webshop VBK-UItgevers (boekenwereld.com) Simone van der Vlugt: Linkt naar Bol.com Linda van Rijn: Linkt naar Bol.com Loes den Hollander: Linkt niet Jan Brokken: Linkt naar webshop UItgeverij Atlas Marion Pauw: Linkt naar webshop VBK-UItgevers (boekenwereld.com) en naar eBook.nl Paulien Cornelisse: Linkt naar Bol.com Peter Buwalda: Linkt naar webshop De Bezige Bij Charles den Tex: Verkoopt ebooks via eigen website Tomas Ross: Linkt naar webshop uitgverij Cargo Saskia Noort: Linkt naar webshop VBK-UItgevers (boekenwereld.com) Astrid Harrewijn: Linkt naar Bol.com Overigens wordt een groot deel van de websites van auteurs niet bijgehouden door auteurs zelf, maar zijn de sites opgezet door uitgevers. Wat vind jij? Zouden Nederlandse auteurs op hun website meer aandacht moeten besteden aan de plaatselijke boekwinkels door bijvoorbeeld niet meer naar Bol.com te linken maar naar hun eigen favoriete boekhandel?

5 reacties

  • Ik juich het als uitgever toe dat auteurs (en uitgevers) meer zouden linken naar sites van lokale boekhandels, maar dan moeten die boekhandels wel gebruiksvriendelijke sites hebben, met de gangbare betaalmethodes en liefst zonder de verplichting om eerst een account aan te moeten maken. Want die drempel is gewoonweg te hoog voor een incidentele aankoop, dan gaan mensen liever alsnog naar Bol.com als ze daar al een account hebben.

    Verder zouden boekhandels best wat duidelijker mogen communiceren dat de meeste Nederlandstalige boeken bij Bol.com niet goedkoper zijn, vanwege de Wet op de vaste boekenprijs. Veel consumenten denken nog altijd dat Bol goedkoper is.

    Tot slot biedt Bol.com een affiliate programma aan, waardoor je wat commissie krijgt als je iemand doorverwijst die vervolgens een aankoop doet. Voor auteurs kan dat een welkome aanvulling op de gebruikelijke royalty’s zijn. Maar lang niet alle sites van boekhandels bieden deze mogelijkheid.

  • Kleinere boekhandels hebben vaak geen fijne website, daarom link ik meestal naar de webshop van de desbetreffende uitgever. Maar zeker niet naar Bol!

  • Als die plaatselijke boekhandel landelijk kan leveren moet dit volgens mij geen probleem zijn.

  • Ik vind dat het aan de auteur is om te doen wat hij zij wil. Als die zegt de boekhandel te (willen) steunen, maar linkt naar Amazon of een andere online retailer, dan voeg je de daad niet bij je woord.

    Verder ben ik het eens met wat Wiebe zegt.

    En daar zou ik nog aan toe willen voegen, dat de eigen zoektocht naar wat Nederlandse auteurs doen plus de tekst “Onderstaand lijstje laat echter zien dat schrijvers op hun eigen website vooral Bol.com of de webshop van hun eigen uitgever graag financieel ondersteunen”, impliceert dat MustReads het eens is met de stelling dat men meer de lokale boekhandel zou moeten steunen. Maar waarom linkt MustReads zelf bij recensies dan naar bol.com? Het zal vast om de gemakkelijke service en de affiliate-inkomsnsten zijn, wat ik snap. Maar het staat haaks op het tussen de regels door wijzende vingertje ;-).

  • Ik hou eigenlijk al helemaal niet van de titel van dit artikel: Auteurs moeten op website verwijzen naar boekhandels.

    Daar zijn wij, istoire.be, het niet mee eens. Een auteur moet dat niet, moet zich zelfs niet verplicht voelen. Zelfs als hij de boekhandel wil steunen hoeft hij dat niet op die manier te doen. Dat doet hij al door gratis lezingen te komen geven tijdens de promotour. Vergeet niet dat een boekhandel nog steeds meer verdient aan elk verkocht exemplaar dan de auteur.

    Maar stel dat de auteur het toch wenst te doen, dan zoekt die toch naar een goede online partner? Die moet een website hebben waarop je snel en makkelijk boeken kan vinden en kopen, snel levert in binnen- en buitenland en vooral ook een affliate programma aanbiedt. Waarom zou alleen een boekhandel of uitgever verdienen aan de inspanningen van de auteur? Als een uitgever of boekhandel niet voldoende beschikt over deze mogelijkheden, is de keuze snel gemaakt.

    Mensen zijn ook gewoontedieren. Wat gebeurt er als je als auteur verschillende uitgevers hebt? Dan verwijs je op je site naar verschillende winkels en dat lijkt me ook niet handig als toevallige kooplustige bezoeker van een auteurswebsite.

    Maar tot slot toch deze bedenking: Boekhandels wees blij dat auteurs over een deftige website beschikken zodat jullie ook naar hen kunnen verwijzen als lezers meer willen weten over het boek dat je hen voorstelt. En uitgevers: prijs je gelukkig als op een auteurswebsite überhaupt een koopbutton staan. Er zijn er nog veel te veel bij wie dat nog niet het geval is. 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *