Beginnen met voorlezen: hoe jonger hoe beter
Heb je jonge kinderen of krijg je binnenkort een kind? In het aprilnummer van het tijdschrift EOS Wetenschap vind je een interessant overzichtsartikel over de voordelen van het voorlezen aan baby’s. Wat blijkt: je kunt het beste al direct vanaf de geboorte beginnen met het voorlezen aan je kind.
In het artikel wordt onder meer recent onderzoek van Heleen van den Berg van de Universiteit Leiden aangehaald: “Kinderen waarvan de ouders geregeld voorlazen bleken al op 15 maanden een grotere woordenschat te hebben dan kinderen die zelden een boekje te horen kregen. ‘Hun score lag gemiddeld een half woordje hoger’, vertelt Van den Berg. ‘Dat lijkt weinig, maar op een gemiddelde kennis van ongeveer 40 woorden is dat voldoende om van een significant effect te spreken.’ Belangrijker was dat de voorsprong van de kinderen nog was toegenomen toen de onderzoekers de test 7 maanden later opnieuw deden.”
Kinderen die vanaf de eerste maanden worden voorgelezen ontwikkelen al snel een grotere woordenschat en hebben uiteindelijk hogere slaagkansen in het voortgezet onderwijs. Wel spelen er ook genetische factoren een rol. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kinderen met een bepaald gen waardoor ze sneller afgeleid zijn bij extra stimulatie van lezen juist beter scoren dan leeftijdsgenoten zonder dat gen.
Voorlezen, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen dus! Het landelijke programma BoekStart van de bibliotheken helpt je op weg om deze goede gewoonte al van jongs af aan te stimuleren.