Flickr: Stefan Kemp
Boeken & Cultuur

Blogtips: 10 manieren om meer bezoekers op je blog te krijgen

In deze rubriek ‘Blogtips’ krijg je tips over het starten en opbouwen van een eigen succesvol boekenblog. Vorige keer las je hoe en waar je kunt beginnen met boekbloggen, deze keer 10 tips om meer bezoekers naar je blog te krijgen. Want een blog zonder bezoekers, niemand die je berichten leest, dat is natuurlijk ook een beetje sneu.. Hoe zorg je dat dat lijntje omhoog gaat, en niet als een achtbaan vervolgens ook weer omlaag keldert?

1. Facebook

Maak een Facebook-pagina aan, zet een linkje naar je Facebook-pagina en een like-knop voor je pagina op je blog. Plaats iedere nieuwe blogpost ook door op Facebook, dan krijgen je fans bericht als je een nieuwe blog hebt geschreven en kunnen ze direct doorklikken. Plaats op Facebook ook geregeld andere berichten, of leuke foto’s die met boeken of lezen te maken hebben. Daardoor krijg je al snel meer nieuwe likes van mensen die de pagina via hun vrienden ontdekken.

2. Twitter

Maak een Twitter-account aan, ga er mensen volgen, bijvoorbeeld mensen die ook van boeken lezen houden, andere boekbloggers, mensen die in de boekenbranche werken: uitgevers, boekverkopers, redacteuren, schrijvers.. Zorg voor een goede bio op je Twitteraccount met een linkje naar je blog. Iedere keer als je iemand volgt krijgt diegene namelijk een mailtje met daarin het bericht dat hij of zij een nieuwe volger heeft. Als je een interessante bio hebt is er grote kans dat degene die je volgt even een kijkje op je blog neemt. En ga vervolgens actief Twitteren, plaats in ieder geval een berichtje elke keer dat je een nieuwe blog geschreven hebt. Vermeld ook altijd de auteur of uitgever van het boek waarover je blogt op Twitter, grote kans dat ze het dan retweeten.

3. Reageer op andere boekbloggers

Volg andere boekbloggers via Twitter, Facebook of Bloglovin, lees hun berichten en reageer geregeld op hun blogs. Dat zorgt ervoor dat mensen je leren kennen, maar je kunt bovendien vaak bij je reactie ook een linkje naar je eigen blog invoeren. Daardoor raakt jouw link verspreid over verschillende sites en bezoekers van die blogs kunnen jou ook op die manier in het oog krijgen. Nog een tip: sommige uitgevers organiseren ‘blogtours’ voor nieuwe boeken, dat betekent dat ze een rij blogs uitkiezen die dan gratis het boek opgestuurd krijgen en op achtereenvolgende data een recensie plaatsen. Neem eens contact op met uitgevers die dit doen, en vraag of je een keer mee mag doen.

4. Geef eens iets weg

Je hebt vast nog wel wat boeken liggen die je eigenlijk niet meer wilt lezen. Je kunt ze natuurlijk als boekenkastvulling gebruiken, maar wat is er leuker dan een andere boekenfan blij te maken? Organiseer eens een give-away of prijsvraag! Dat trekt gegarandeerd deelnemers en nieuwe bezoekers. Als je wat bekender bent, langer aan het bloggen bent en redelijk wat bezoekers hebt, kun je ook eens proberen of een uitgeverij misschien mee wil werken met een give-away. Zij stellen dan de boeken beschikbaar, en jij hoeft alleen je volgers en bezoekers maar te mobiliseren.

5. Zorg voor een regelmatig terugkerend blogthema

Geef bezoekers een reden om je blog regelmatig te bezoeken. Bijvoorbeeld door elke keer op dezelfde dag een recensie te plaatsen, of elke vrijdag of zaterdag een overzicht te maken van boekennieuws dat je opviel van de afgelopen week, of een ander leuk terugkerend thema.

6. Maak een nieuwsbrief

Je kunt met behulp van gratis software op internet vrij eenvoudig een nieuwsbrief maken waarvoor je bezoekers zich met hun e-mailadres kunnen inschrijven. Dat kan bijvoorbeeld via MailChimp. Ook zijn er voor WordPress diverse plugins waarmee je nieuwsbrieven kunt instellen. Een andere mogelijkheid is om een notificatie in te schakelen, waarmee mensen iedere keer dat je een nieuw blog plaatst een automatisch mailtje krijgen. Plugins die dit mogelijk maken: Jetpack, Subscribe2, MailPoet. Met iedere bezoeker die zich inschrijft heb je een potentiële vaste bezoeker van je blog!

7. Maak je blog(posts) deelbaar

Schrijf over dingen die mensen graag willen delen met anderen en zorg ervoor dat je deelknoppen naar Facebook en Twitter boven en/of onderaan je berichten hebt staan. In WordPress heb je hier handige plugins voor. Wat ik zelf merk is dat blogposts met lijstjes of ‘Waarom ..’ het goed doen op het gebied van deelbaarheid. Maak bijvoorbeeld regelmatig een lijstje met de 5 of 10 beste boeken van de afgelopen periode, of een lijstje met boeken waar je naar uitkijkt voor de zomer/najaar/winter/voorjaar. Of schrijf eens een blog over ‘Waarom… de boekhandel een ideale plek is om nieuwe boeken te ontdekken / de bibliotheek jouw favoriete plek is / je de boeken van een bepaalde schrijver absoluut moet lezen..’ Geef er je eigen persoonlijke draai aan en je zult zien dat je bezoekers dit leuke berichten vinden die ze graag delen met hun virtuele vrienden.

8. Google is je grote vriend

De meeste mensen gebruiken Google om dingen op internet op te zoeken. Je zult je er misschien over verbazen hoeveel mensen de titel van een boek of de naam van een schrijver invoeren in hun browserbalk of in de Google-zoekbalk. En hoe leuk is het dan als jouw blog bij de eerste 10 resultaten staat! Hoe je hoger in Google komt is niet in enkele zinnen uit te leggen, daar kun je hele boekwerken over schrijven (en die zijn er ook over geschreven). Maar over het algemeen geldt: blog regelmatig, minstens enkele keren per week; zorg ervoor dat andere blogs naar jou gaan linken (en link dus zelf ook eens naar blogs van anderen); als je een recensie schrijft: gebruik de titel van het boek en de naam van de auteur in de titel van je blogpost.
Kijk vooral ook eens naar hoe je zelf op Google zoekt naar informatie over boeken, en probeer daar rekening mee te houden als je blogs schrijft.

9. Spring in op de actualiteit

Is een bepaalde auteur of een boek erg in het nieuws, schrijf daar dan eens een blog over. En bekijk het dan eens van een originele hoek, geef een originele draai aan je artikel. Of heb je een leuke boekenwinkel, boekenbeurs, bibliotheek of boekenevenement bezocht? Maak foto’s, schrijf er een leuk stukje over op je blog.

10. Maak reclame, ook offline

Laat aan je familie en vrienden weten dat je een blog hebt, en als ze toevallig ook een blog hebben, vraag dan of je een linkje kunt uitwisselen. Zet onder de e-mails die je privé verstuurt automatisch een linkje naar je blog. Verwijs in gesprekken subtiel naar je blog. Als je het serieus wilt aanpakken kun je ook visitekaartjes of boekenleggers maken met daarop de link naar je blog, en die bijvoorbeeld in boeken steken die je aan vrienden en kennissen uitleent of cadeau geeft op verjaardagen.

En wat je niet moet doen…

Tot slot nog enkele dingen die je niet beter niet kunt doen als je meer bezoekers wilt:
– Ga niet spammen, dus reageer niet op blogs van anderen met alleen maar ‘Leuk!’ een linkje naar je eigen blog.
– Staar je niet blind op de statistieken. 20 bezoekers die je blogpost ook echt lezen en misschien verder klikken op je site is beter dan 100 bezoekers die alleen maar even de titel en intro lezen en direct weer weg zijn. Kwaliteit voor kwantiteit!
– Blog niet met het doel om meer bezoekers te krijgen, maar blog omdat je het leuk vindt. Uiteindelijk gaan bezoekers en volgers het merken als je alleen maar voor de statistieken schrijft.
– (Veel) spelfouten maken.. af en toe mag er best eens eentje tussendoor glippen (iedereen maakt wel eens een foutje, zelfs de meest ervaren schrijver of blogger), maar zorg over het algemeen voor goed taalgebruik, lees je blogs ook meerdere keren over en laat geregeld eens een vriend er naar kijken.

Heb jij nog andere tips om meer bezoekers op je (boeken)blog te krijgen? Deel ze dan hieronder!

2 reacties

  • Dank voor de tips Martijn! Vooral ‘blog omdat je het leuk vindt’ springt eruit.
    Ga zo door!

  • Fijne tips, ik onderschrijf ze helemaal!
    Zelf merk ik dat de lay-out voor mij ook veel uitmaakt: blogs met weinig aandacht voor de vormgeving (plus een vervelend lettertype en/of kleine plaatjes) bezoek ik minder vaak…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *