Recensie: Als ik blijf, Gayle Forman

Sinds vorige week draait de film If I stay in de Nederlandse bioscopen. Het dramatische verhaal van Mia Hall die een levensbepalende keuze moet maken is gebaseerd op het gelijknamige boek van Gayle Forman, dat een bestseller werd. Een aangrijpende roman over liefde, familie en afscheid nemen.

Mia Hall is zeventien en staat op het punt een van de grootste keuzes uit haar leven tot nu te maken. Ze is een getalenteerd cellospeelster en krijgt de kans om aan de andere kant van het land haar opleiding te vervolgen. Maar dan moet ze wel haar oude vertrouwde leventje gedag zeggen, haar ouders en broertje Teddy, maar vooral ook haar vriend Adam.

Ze leerde hem kennen op school, en eigenlijk konden ze geen grotere tegenpolen zijn. Mia is het type nerd, Adam is de populairste jongen van de klas en speelt in een rockband die op het punt staat om door te breken. Hun relatie is meer dan een onbezonnen verliefdheid zoals veel van hun leeftijdgenoten die kennen, dat ziet iedereen. Maar kan die relatie ook verder gaan als de afstand tussen hen groter wordt? Voordat Mia een besluit kan nemen gebeurt er iets waardoor hun leven compleet op de kop komt te staan. Alle eerdere problemen en vragen zijn in een klap weggevaagd, en alles komt neer op de grootste keuze ooit die Mia moet maken. Een allesbepalende keuze tussen leven en dood.

Als ik blijf is geschreven voor een jeugdig publiek, maar zal ook ouderen aanspreken. De schrijfstijl mag dan wel eenvoudig en doelgericht zijn, de thematiek is dat namelijk zeker niet. Gayle Forman kruipt in de huid van haar hoofdpersonage en weet haar intiemste gedachten realistisch te verwoorden. Het zorgeloze leven van Mia zoals ze dat had voor die dag dat alles veranderde, staat in een schril contrast met de werkelijkheid. Door middel van flashbacks krijgen we een inkijkje in dat leven.

Muziek speelt een grote rol in het verhaal. De twee werelden van rock en klassiek komen samen in de twee hoofdpersonages. Voor Mia is muziek bovendien een drijfveer om vooruit te komen in het leven en een deel van haar identiteit: ondanks dat haar muziek zo afwijkt van die van haar ouders, weet ze zich geliefd, weet ze dat ze er mag zijn. Die invloed van muziek schemert af en toe door in het verhaal: op de klanken van Yo Yo Ma ontrolt zich een indrukwekkend verhaal over keuzes die levens veranderen.