Recensie: Cobra, Deon Meyer

Goede thrillers spelen zich niet per definitie af in Scandinavische landen of de VS, dat laat de Zuid-Afrikaanse schrijver Deon Meyer al jarenlang zien. Cobra is zijn nieuwste boek, en zoals we dat van hem gewend zijn mengt hij hierin politieke en sociale thema’s met een adembenemend plot dat je gegarandeerd elke pagina op het puntje van je stoel doet zitten.

In Cobra komen we opnieuw Bennie Griessel tegen, de politie-kapitein die we kennen van enkele eerdere boeken van Meyer. Hij onderzoekt een bijzondere zaak. Op het luxe vakantieverblijf bij een wijnboerderij worden de lichamen aangetroffen van twee persoonsbeveiligers. Ze zijn met enkele perfecte schoten om het leven gebracht. De kogelhulzen die bij de lichamen gevonden worden zijn voorzien van een mysterieuze afbeelding en twee letters, een cobra en de afkorting NM. Van degene die in het huis verbleef ontbreekt ieder spoor. De politie gaat dan ook uit van een ontvoeringszaak. De verdwenen man is een Brit, maar na een bezoek aan het Britse consulaat gaan bij Griessel de alarmbellen rinkelen. Het kan wel eens een belangrijke man zijn, en dat vermoeden wordt alleen maar sterker wanneer ook de Zuid-Afrikaanse geheime dienst zich met de zaak gaat bemoeien.

Ondertussen maken we ook kennis met de jonge zakkenroller Tyrone Kleinbooi. Hij is een handige graaier, die een nobel doel heeft: het studiegeld van zijn zus Nadia betalen. Tegen haar zegt hij dat hij als schilder zijn geld verdient. Op een dag rolt Tyrone echter de portemonnee van de verkeerde persoon en krijgt hij iets in zijn bezit waar nietsontziende criminelen naar op zoek zijn. Zo raken hij en zijn zus het doelwit van de bloeddorstige Cobra.

Cobra is een klassieke thriller waarin alles klopt. Zowel de personages als de actie zijn geloofwaardig, en tussen de spannende regels door kom je meer te weten over de Zuid-Afrikaanse samenleving. Bovendien heeft de auteur ook oog voor de karakterontwikkeling van de hoofdpersonen. Zo kampt Griessel met persoonlijke problemen, die hem geregeld afhouden van de focus op zijn werk. Daarnaast is Deon Meyer helemaal van deze tijd, met moderne technologie die de daders én de politie volop gebruiken. “Vertrouw nooit een telefoonbedrijf dat ook koelkasten maakt, pappie.”

Deon Meyer neemt je vanaf de eerste bladzijde mee op een achtbaanrit vol spanning en sensatie die nergens ontspoort. De korte hoofdstukken en de afwisselende gezichtspunten zorgen voor de in thrillers altijd belangrijke cliffhangers. En passant krijg je een actueel beeld van de Zuid-Afrikaanse samenleving, waar verschillen tussen blank en zwart jaren na de Apartheid nog steeds hét gesprekspunt zijn en discriminatie aan de orde van de dag is. Het wat abrupte eind doet niets af aan dit boek, dat zo maar eens dé thriller van deze zomer kan worden.