Recensie: De belofte van Odessa, Natacha de Rosnay

De naam Tatiana de Rosnay kennen we van het succesvolle Haar naam was Sarah. Minder bekend is het feit dat de familie van De Rosnay uit Rusland afkomstig is. In de jaren ’20 van de 20e eeuw trok de grootmoeder van Tatiana de Rosnay met haar ouders naar Frankrijk. Die grootmoeder, Natacha, schreef het verhaal van wat haar familie de eeuw die daaraan vooraf ging meemaakte op in een geromantiseerde versie, getiteld De belofte van Odessa. Zit het schrijftalent in de familie van De Rosnay?

Halverwege de 19e eeuw wordt de dan 16-jarige Zinaïda samen met haar zus naar een kostschool gestuurd. Tijdens een vakantie ontmoet ze de broer van haar vriendin Jelena. De twee worden verliefd, maar de omstandigheden zorgen ervoor dat ze hun leven niet met elkaar kunnen delen. Aleksej is al verloofd met een ander, en lijkt te kiezen voor de zekerheid die het getrouwde leven met haar hem biedt. Maar in de jaren die volgen kunnen beiden elkaar niet uit het hoofd zetten.

Zinaïda trouwt met haar neef Vladimir en lijkt een rustig leven zonder pieken en dalen tegemoet te gaan. Maar steeds duiken weer mannen in haar leven op die haar voor zich weten te winnen. Haar temperament lijkt dat rustige leven in de weg te zitten. Wanneer ze zwanger wordt van haar dochter Polyxena komt haar leven in een beslissende fase. Want van wie is het kind, en tot wie zal haar kind opgroeien? Een jongere versie van haar zelf, of iemand die wellicht meer geluk in de liefde heeft?

De belofte van Odessa is een roman die het midden houdt tussen een familiekroniek en een beschrijving van de geschiedenis van Rusland. De gebeurtenissen in het boek voltrekken zich tegen de achtergrond van een Rusland in een overgangsperiode. Eerst is er de ontluikende revolutionaire beweging, later zijn er de oorlogen en het begin van de Revolutie.

Door de wat opsommende en vertellende schrijfstijl is het lastig om je te identificeren met een van de hoofdpersonen. Bovendien zijn er hier en daar geregeld forse sprongen in de tijd. Dat zorgt er voor dat het boek makkelijk leesbaar blijft, maar niet echt spannend wordt. Het ontbreekt het boek aan wat meer gedurfde literaire stijlfiguren. Voor wie nog niet bekend was met de Russische geschiedenis biedt het boek een aardig overzicht. Maar wie op zoek is naar een soms romantische, maar vooral pakkende familiegeschiedenis – waar we Tatiana de Rosnay van kennen – zal met dit boek licht teleurgesteld worden.