Recensie: De prediker, Frederick Forsyth

De Britse schrijver Frederick Forsyth heeft een naam opgebouwd met thrillers die een vermenging zijn van realiteit en fictie. De achtergronden van zijn verhalen kloppen tot in de kleinste details, de verhaallijnen zijn meestal zo spannend en meeslepend, dat je je af en toe afvraagt of het niet werkelijk zo gegaan is. Zijn nieuwste boek De prediker doet daarvoor niet onder. Dat oog voor details heeft hij ongetwijfeld van zijn carrière als journalist. In zijn lange schrijverschap maakte Forsyth heel wat internationale conflicten en spanningen mee, en bijna overal schreef hij wel een boek over. Dit keer neemt hij de oplopende spanningen tussen moslims en de Westerse wereld als onderwerp voor zijn boek.

In zowel Groot-Brittannië als de Verenigde Staten vinden enkele aanslagen plaats die alle alarmbellen bij de nationale geheime diensten doen rinkelen. Een eenling, meestal afkomstig uit het Midden-Oosten, radicaliseert in enkele maanden tijd van hardwerkende burger tot moslimextremist, en pleegt een dodelijke aanslag op een of meer Westerse mensen. In de huizen van de aanslagplegers worden stuk voor stuk dezelfde opruiende preken aangetroffen, uitgesproken door een mysterieuze prediker, waarvan alleen de ogen zichtbaar zijn. Deze prediker verzamelt op internet een trouwe schare fans. Zijn preken worden geplaatst vanaf een niet te achterhalen locatie.

Al snel belandt deze man op de dodenlijst van de VS, die elke dinsdag door de president en enkele hooggeplaatsten wordt besproken. Die dodenlijst is strikt geheim, en alle mensen er op mogen zonder vorm van proces omgebracht worden. Kit Carson – ook wel de Tracker genoemd -, commandant bij het US Marine Corps, krijgt de opdracht de prediker op te sporen en hem om het leven te brengen. Carson realiseert zich dat hij hier bijzondere hulp voor nodig heeft. Hij vindt die in de vorm van een autistische tiener, die op de zolderkamer van zijn ouderlijk huis de virtuele strijd aangaat om in te breken op de computer van degene die de preken op internet plaatst.

Ondertussen stelt Carson alles in het werk om met de weinige gegevens die hij heeft de achtergrond van deze geheimzinnige prediker helder te krijgen. Hij vliegt heen en weer tussen Afghanistan, de VS en Londen, hopend op een doorbraak. Want de missie om hem op te sporen is inmiddels persoonlijk geworden. Via een onverwachte connectie raakt hij betrokken bij de kaping van een Zweeds schip door Somaliërs. Is dit de doorbraak waar hij op zat te wachten?

Frederik Forsyth bedient zich in De prediker van zijn gebruikelijke trucjes om de spanning op te bouwen en de lezer in het verhaal te trekken. Het boek begint met een tamelijk droge opsomming van de verschillende groepen die een rol spelen in het verhaal en de gebeurtenissen voorafgaand aan de moorden die er gepleegd worden. Sommige lezers zullen hier wellicht niet doorheen komen, simpelweg omdat het begin meer leest als een informatief tijdschriftartikel dan als een spannend boek. Maar gaandeweg worden de dialogen in het boek langer en de gebeurtenissen meeslepender. En uiteindelijk wil je gewoon weten hoe het afloopt, ondanks dat je van te voren kunt vermoeden dat alles op zijn pootjes terecht zal komen. Dat laatste is waarschijnlijk de kracht van de auteur, die in De prediker overtuigt door zijn gedetailleerdheid, maar de personages nog wel wat had mogen uitdiepen.