Non-fictieRecensies

Recensie: De reizen van Ólafur Egilsson

Een bijzonder boek, zowel in vorm als inhoud. ‘De reizen van Ólafur Egilsson’ neemt je mee in de geschiedenis en vertelt het opmerkelijke verhaal van een IJslandse dominee die door moslimpiraten ontvoerd wordt. Het boek bestaat uit het persoonlijke verslag van de predikant, dat hij een tijdje na zijn terugkomst op IJsland neergepend heeft. Het wordt aangevuld met het verslag van de plaatselijke autoriteiten over de vreselijke gebeurtenis in 1627.

Ólafur Egilsson beschrijft in dagboekvorm wat hij meemaakte toen een groepje piraten een IJslands eiland plunderden en bewoners als slaaf meenamen, waaronder dus de dominee en enkele van zijn gezinsleden.. Na een lange tocht over zee komen ze aan in Afrika, waar de slaven op de markt belanden. De predikant wordt echter teruggestuurd, met als doel om losgeld op te halen voor de gevangengenomen slaven.

En zo begint hij aan een reis die hem via Italië, Frankrijk en Nederland terug naar Scandinavië brengt. Onderweg beleeft hij ook allerlei avonturen, en zijn verslagen geven een boeiend beeld van de landen en culturen die hij tegenkomt. Onderweg merk je hoe de predikant worstelt met alle gebeurtenissen, maar op God blijft vertrouwen. Zijn verslag wordt geregeld onderbroken door religieuze uitspraken en bijbelteksten.

‘De reizen van Ólafur Egilsson’ is een aanrader voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van West-Europa. Het vrij kleine boekje geeft een inkijkje in de bijzonder woelige en onzekere tijden. Je krijgt ontzag voor de vastberadenheid en het vertrouwen van de predikant, die zijn vrouw en kind in een Afrikaans land moet achterlaten, vrijwel zonder hoop ze ooit nog terug te zien. Een man die geleefd wordt door de omstandigheden, maar wonderwel in zijn missie slaagt.