Recensie: De slager van Klein Birma, Håkan Nesser

Håkan Nesser behoort al jaren tot een van de meest geliefde Scandinavische schrijvers in de lage landen. Dat dankt hij deels aan zijn succesvolle reeks rond inspecteur Van Veeteren. In 2006 startte hij een nieuwe serie over een bijzondere inspecteur, de gelovige Gunnar Barbarotti. Met het vijfde deel, De slager van Klein Birma, beëindigt hij de boeken over dit personage. Een waardige afsluiter, met alle ingrediënten die ook zijn eerdere boeken kenmerkten.

In De slager van Klein Birma krijgt Barbarotti met zijn grootste uitdaging ooit te maken. Niet beroepsmatig, maar in zijn privéleven. De plotselinge dood van zijn vrouw zet zijn hele wereld op zijn kop. Dit drama vormt desondanks geen reden voor ernstige geloofstwijfel. De inspecteur is er heilig van overtuigd dat zijn vrouw vanuit het hiernamaals op hem neerkijkt, en hij hoopt dan ook dat ze hem nog een of ander teken zal geven, zodat hij verder kan met zijn leven. Ondertussen zet zijn baas hem na enkele weken weer aan het werk op een zaak die op het eerste gezicht niet zoveel van hem zal vergen. Barbarotti vraagt zich vertwijfeld af of het niet meer om bezigheidstherapie gaat dan om een serieuze zaak.

Wanneer Barbarotti zich echter in de zaak verdiept, blijkt het tegendeel. In eerste instantie richt zijn onderzoek zich op een cold case van vijf jaar terug, waarbij een man zonder een spoor achter te laten verdween. Alleen Arnold Morinders brommer werd nog teruggevonden, ergens in de bossen. Tot nu toe werd niet opgehelderd wat zijn lot was. Het bijzondere was echter dat hij getrouwd was met een vrouw die 20 jaar eerder betrokken was bij een moordgeval. ‘Slager’ Ellen Bjarnebo werd veroordeeld voor het ombrengen van haar man, door het inslaan van zijn schedel en vervolgens het in stukken zagen van het lijk. En laat het nu net diezelfde Ellen zijn die de vrouw is van de verdwenen man. Ondanks die eerdere veroordeling kon het onderzoek vijf jaar eerder niet leiden tot genoeg bewijs dat Ellen ook haar nieuwe man om het leven zou hebben gebracht.

Deze sterk geschreven misdaadroman van Håkan Nesser combineert een schimmige onopgeloste zaak van jaren terug met bijzondere personages en onverwachte plotwendingen. Beetje bij beetje rakelt Barbarotti het verleden op, en dat is niet naar ieders zin. Wat is er met de verdwenen Arnold gebeurd? En waarom vermoordde Ellen haar man Harry, ruim twee decennia eerder? Mooi verweeft de auteur de zoektocht naar het antwoord op de vragen die de zaak oproept met de zoektocht van Barbarotti naar hoe hij nu zonder zijn vrouw verder moet.

Anders dan andere hoofdpersonen van veel misdaadseries is Barbarotti geen loner, kampt hij niet met alcohol- of drugsverslaving, en zoekt hij zijn afleiding niet bij andere vrouwen. Barbarotti is eigenlijk een hele gewone man, die van zijn kinderen houdt en worstelt met de vragen die het lijden in deze wereld oproept. De zaak die hij van zijn baas krijgt toegewezen zorgt voor afleiding, maar tegelijk blijkt dat hij nog niet zover is om zich helemaal daar op te storten. Dat de inspecteur niet immuun voor falen is wordt dan ook geregeld duidelijk, bijvoorbeeld als hij een verhoor helemaal verknalt, de verkeerde vragen stelt, zijn kinderen voor zijn gevoel in de steek laat.

Een echt knallende afsluiter van de serie Barbarotti is De slager van Klein Birma niet geworden, wel een die een mooie balans heeft tussen een goed verhaal, sterk uitgewerkte personages en een gelaagd plot.