Recensie: De vertrouweling, Kate Morton

De Australische auteur Kate Morton heeft met De vertrouweling haar vierde boek geschreven, een boek dat is voorbestemd om al net zo’n bestseller te worden als haar eerdere. Tot nu toe gingen er wereldwijd meer dan 3 miljoen van haar romans over de toonbank. Haar fans zullen ook met dit boek tevreden zijn: opnieuw een mooi geschreven verhaal dat draait rond een schokkend familiegeheim, met alle ingrediënten die ook haar eerdere boeken kenmerkten.

Begin jaren zestig, ergens op het Engelse platteland. De dan 16-jarige Laurel Nicolson zit in haar boomhut bij de boerderij van haar ouders, te wachten tot ze geroepen wordt voor het eten. Plotseling ziet ze in de verte een man naderen. Vanuit haar hoge positie bespiedt ze hem terwijl hij dichterbij het huis komt. Dan komt haar moeder Dolly het huis uit, en wat ze dan ziet gebeuren zal haar gedurende haar verdere leven blijven achtervolgen.

Nu, vijftig jaar later, ligt haar moeder op sterven. De artsen in het ziekenhuis sturen haar naar huis, om daar rustig en in een vertrouwde omgeving te kunnen sterven. Haar kinderen verzamelen zich om bij het naderende levenseinde voor haar te zorgen. Voor Laurel is het de enige en laatste kans om de waarheid te weten te komen over wat er vijftig jaar eerder precies gebeurd is. Wie was die man die ineens bij hun huis opdook? En waarom liep die lome zomermiddag zo anders dan ze verwacht had?

Kate Morton neemt haar lezers afwisselend mee naar het heden en het verleden, om zo het verhaal van Dolly, Vivien en Jimmy te vertellen. Een groot gedeelte van het verhaal speelt zich in de oorlog af, in de Britse hoofdstad. Terwijl de bommen van Duitse vliegtuigen om de oren vliegen proberen de drie er het beste van te maken. Dolly is een dromerige jonge vrouw van eenvoudige komaf, die in Vivien een gegoede vriendin ziet, een vriendin die haar een blik geeft op een beter en mooier leven. Ze verlooft zich met Jimmy, maar door haar wanhopige dromen van een rijker leven raakt hij langzaam vervreemd van haar. Vivien ondertussen is getrouwd met de bekende schrijver Henry Jenkins. Maar achter hun uiterlijke schone schijn gaat een geheim schuil waar Dolly geen weet van heeft. De levens van deze vier mensen raken verstrengeld met elkaar, en alles mondt uit in een voor Laurel schokkende conclusie.

De zoektocht van Laurel naar de waarheid achter hun familiegeschiedenis wordt overtuigend verteld. Kate Morton brengt de personages tot leven tegen de achtergrond van een Londen dat belaagd wordt door Duitse bombardementen. De roman heeft een beklemmende atmosfeer, en hoe verder je komt hoe meer je in het verhaal gezogen wordt. Door de drie verschillende invalshoeken waaruit het verhaal vorm krijgt, ontstaat een gebalanceerd plot en worden de personages geloofwaardig. Een aanrader voor iedereen die houdt van verhalen over familiegeheimen, een mix van geschiedenis en heden en een meeslepende schrijfstijl.