Recensie: De vlinder en de storm, Walter Lucius

Twee weken geleden won ‘De vlinder en de storm’ van Walter Lucius de Schaduwprijs, voor het beste spannende debuut van het afgelopen jaar. Toen ik het hoorde geloofde ik het niet, nu ik het boek gelezen heb is geloof ik het graag.

Hoofdpersonage Farah Hafez is een journaliste in Amsterdam van Afghaanse afkomst. Ze is mooi, sexy, beoefent in haar vrije tijd de vechtkunst Pencak Silat, draagt designer kleding en weet ook dat ze aantrekkelijk is voor mannen. Dit komt in het begin van het boek vrij snel allemaal naar voren. Duidelijk een vrouwelijk hoofdpersonage geschreven door een man. Waarom zou ze net een dunne blouse aanhebben als ze door een waterstraal loopt?

Al snel raakt Farah betrokken bij een hit-and-run op een Afghaanse jongen. Het punt waarop ook de recherche zijn intrede doet in het verhaal. De gebeurtenis die mij triggerde om verder te lezen. Ondertussen kom je steeds meer te weten over de levens van de verschillende personages waarbij naast Farah vooral rechercheurs Marouan Diba en Joshua Calvino belangrijke rollen krijgen toebedeeld. Het woord rollen gebruik ik niet voor niks, hoe verder ‘De vlinder en de storm’ vordert hoe meer het gaat lijken op een spannende actiefilm. Niet gek als je op de achterflap leest dat auteur Walter Lucius (echte naam Walter Goverde) scenarist, regisseur en producent is.

De aanrijding van de Afghaanse jongen is aanleiding tot een onderzoek waar heel veel meer bij komt kijken: een crimineel netwerk en zelfs de politiek worden geraakt. Het duurt wel even voor je in dit deel van het verhaal terecht komt, het wordt langzaam opgebouwd. Wat mij betreft te langzaam, ik wilde steeds weten hoe het met de jongen ging maar er kwamen alleen maar extra verhaallijnen bij. Gelukkig won mijn nieuwsgierigheid en wilde ik ook weten hoe die verhaallijnen dan liepen en hoezo alles met elkaar te maken had. Hoe verder je in het boek komt hoe sneller je wilt lezen. Door het boek heen wordt Farah realistischer omdat je haar leert kennen, je gaat geloven dat al deze bizarre praktijken echt gebeuren in Amsterdam en je leeft met alle personages mee. Soms zelfs met de slechteriken.

‘De vlinder en de storm’ is het eerste deel in de Hartland-trilogie. Aan het eind blijven er dan ook een paar vragen open staan. Desondanks is het een afgerond verhaal dat je ook op zichzelf kan lezen. Laat die volgende delen maar komen!