# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

De zomer van toen

Auteur: Maggie Mitchell

Met haar debuutroman De zomer van toen (Pretty Is) schreef de Amerikaanse auteur Maggie Mitchell een fascinerende en eigenzinnige versie van wat op het eerste gezicht een klassiek ontvoeringsverhaal is. Twee meisjes worden op twaalfjarige leeftijd ontvoerd door een onbekende jongeman, en jaren later brengt hun levensweg hen weer samen. Een strak opgebouwde roman met een diep gelaagde vertelstructuur.
Lees de volledige recensie »

Bestellen

Dit boek kopen? Zoek naar dit boek bij de volgende winkels:

Categorie:

Beschrijving

De zomer van toen is Maggie Mitchells ijzingwekkende debuutroman en gaat over die donkere bepalende zomer die Lois en Carly May onder de waakzame blik van hun kidnapper doorbrachten, en hoe die ervaring de rest van hun leven beïnvloedt.

Lois Lonsdale doceert jaren later 18e-eeuwse Britse literatuur aan een kleine universiteit in de staat New York, als ze zich gedwongen ziet de confrontatie aan te gaan met een verontrustende en obsessieve student van wie ze vermoedt dat hij de zoon van haar kidnapper is.
Chloe Savage woont in Los Angeles, is eenzaam, drinkt te veel en heeft moeite haar acteercarrière opnieuw op gang te krijgen als ze schoorvoetend de rol in een film accepteert waarvan het script haar maar al te bekend voorkomt.

Terwijl de herinnering aan die onbeschrijflijk nare ervaring die hun leven heeft getekend steeds meer de kop opsteekt, treffen de twee vrouwen elkaar uiteindelijk weer in de bossen van British Columbia, waar de film die gelijkenissen vertoont met hun schrijnende verhaal wordt opgenomen. Vervlochten levens en tegenstrijdige verlangens botsen op de set van de film, waar hun geheime verleden waarheidsgetrouw is gereconstrueerd.

  1. Martijn

    Martijn

    Met haar debuutroman De zomer van toen (Pretty Is) schreef de Amerikaanse auteur Maggie Mitchell een fascinerende en eigenzinnige versie van wat op het eerste gezicht een klassiek ontvoeringsverhaal is. Twee meisjes worden op twaalfjarige leeftijd ontvoerd door een onbekende jongeman, en jaren later brengt hun levensweg hen weer samen. Een strak opgebouwde roman met een diep gelaagde vertelstructuur.

    De roman wordt afwisselend vanuit het gezichtspunt van Lois en Chloe verteld. Beiden zijn ze inmiddels bijna dertig, maar nog altijd wordt hun leven bepaald door een gebeurtenis uit hun jeugd. Toen ze twaalf jaar waren, werden Lois en Chloe, die toen nog Carly May heette, op een dag opgepikt door een man in een auto. Zonder aarzelen stappen ze in, gegrepen door de uitstraling en het gedrag van de man én misschien ook wel omdat ze in hun dagelijkse leven thuis niet bepaald in het midden van de aandacht stonden.

    Zes weken lang verbergt Zed, zoals de man zich laat noemen, de meisjes diep in de bossen in een afgelegen jagershut. Beetje bij beetje laat hij ze vrij, en beetje bij beetje binden de meisjes zich aan de man. Wat wil hij van hen, waarom heeft deze rustige man hen ontvoerd? Vragen die bijna twintig jaar later nog steeds door hun hoofden spoken. Lois is inmiddels docent aan een kleine universiteit en Chloe speelt als actrice in diverse min of meer succesvolle b-films en -series.

    Lois heeft tijdens haar promotieonderzoek haar ervaringen rondom de ontvoering in een roman op schrift gesteld, onder pseudoniem. Het is dat verhaal dat beide meisjes weer samen zal brengen. Geheel toevallig wordt Chloe namelijk gevraagd voor een rol in de verfilming van deze roman. De film dwingt hen terug te keren in het verleden en het effect van de traumatische gebeurtenis onder ogen te zien.

    Bij een ontvoering van twee jonge meisjes door een vereenzaamde jongeman verwacht je al snel een gruwelijke afloop. Die komt er niet, maar desondanks weet Maggie Mitchell geloofwaardig te maken dat de ontvoering grote invloed had op de ontwikkeling van beide meisjes tot jonge vrouw. Hun leven lang worstelen ze ieder op hun eigen manier met hun positie in de maatschappij, met relaties die ze aangaan. Steeds is er het gevoel ergens schuld aan te hebben, of alleen te staan in het leven.

    Op sommige momenten ligt het verteltempo in de roman wat laag, en is het wachten tot er iets gebeurt. Die momenten worden echter van diepte voorzien door allerlei interessante ideeën over de opbouw van een verhaal en de relatie tussen werkelijkheid en fictie, misdaad en motief. In de meeste verhalen draait het om de misdaad: die staat centraal, waarna er naar een motief voor de misdaad gezocht wordt. Maar wat als er geen motief is, of zelfs voor het gevoel geen echte misdaad?

    De auteur speelt een spel met de personages en het plot, maar ook met de lezer. Je wordt meegezogen in de levens van beide hoofdpersonen, hun vragen worden jouw vragen. Die worden uiteindelijk niet meteen op de meest bevredigende manier beantwoord, maar is het echte leven niet ook zo? Soms is het waarom van gebeurtenissen ondergeschikt aan hoe je er mee omgaat, zo laat De zomer van toen overtuigend zien.

advertentie
Terug naar boven

Gratis boekentips

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang nieuwe leestips