Recensie: Doelwit, David Baldacci

Bij elke nieuw boek van Baldacci is het voor fans weer de vraag in welke serie het verhaal deze keer past. De nieuwste thriller Doelwit is er ditmaal weer eentje in de reeks over geheim agent Will Robie. Met recht kun je David Baldacci een veelschrijver noemen, er werden het afgelopen jaar een handvol boeken van hem gepubliceerd, waaronder twee kinderboeken. De grote vraag is dan natuurlijk, blijft het niveau zo hoog, of gaat al dat snelschrijven ten koste van de spanning?

Will Robie en zijn partner Jessica Reel zijn in ongenade gevallen bij enkele van hun meerderen. Dat komt door hun vorige missie, waarbij ze twee CIA-medewerkers om het leven brachten. Of dat nu terecht was of niet – ze bleken verraders -, feit is dat Robie en Reel plotseling hun leven niet zeker zijn. Om te testen of ze in aanmerking komen voor een nieuwe uiterst gevaarlijke missie, worden ze aan allerlei proeven onderworpen in een trainingsfaciliteit van de CIA. Of het de bedoeling is dat ze levend uit deze brute training komen is soms de vraag.

Hun nieuwe missie is er een waarover het besluit op het hoogste niveau genomen werd. De president zelf gaf de opdracht, en naast hem waren slechts een handjevol mensen op de hoogte. Het gaat dan ook niet zomaar om een missie: het uitschakelen van een vijandig staatshoofd. Er zijn contacten met een hooggeplaatste generaal in Noord-Korea, die met hen samenspant om de Noord-Koreaanse leider om het leven te brengen. Robie en Reel zijn uitgekozen om de trekker over te halen. Maar als generaal Pak ontmaskerd wordt, loopt de spanning snel op. Wat gaat Noord-Korea doen? Dat ze terug zullen slaan na dit hoogverraad is duidelijk. Maar wordt het een nucleaire raket, of een aanslag? En wie wordt het doelwit?

Tussen de hoofdstukken over Robie en Reel door, maken we kennis met de Koreaanse Chunch-Cha. Zij zat jarenlang in een Noord-Koreaans strafkamp en is daar alleen uit gekomen omdat ze zo sterk en taai is. Momenteel werkt ze in opdracht van de overheid, haar taak is om spionnen te ontmaskeren en verraders om het leven te brengen. Haar reputatie is groot, binnen enkele seconden kan ze meerdere mensen effectief doden. Het is dan ook Chun-Cha die wordt uitgekozen om wraak te nemen op het Amerikaanse plan om de Noord-Koreaanse leider te vermoorden.

Het plot van Doelwit is weer ouderwets spannend. De uitwerking is dat soms wat minder, wat vooral komt doordat er in de eerste helft van het boek veel tijd wordt genomen voor de training van Robie en Reel. In de tweede helft moeten dan ineens in hoog tempo, in slechts zo’n 100 pagina’s, twee mensen uit een strafkamp bevrijd worden en ook nog eens een aanslag verijdeld worden. Iets meer spreiding van beide hoogtepunten was de spanningsboog in het boek ten goede gekomen.

De indruk ontstaat dan ook dat het boek net iets te snel geschreven is. We zijn beter gewend van Baldacci, laten we hopen dat hij voor een volgend boek iets meer tijd neemt. Want schrijven kan hij, dat blijft een ding dat zeker is.