Recensie: Het dubbele geheim van de familie Lessage, Sandrine Destombes

Thrillers met een gebeurtenis uit het verleden die doorwerkt in het heden zijn een beproefd concept. Dat ook dit boek van Sandrine Destombes spannend en meeslepend is, verwondert dan ook niet. Maar erg veel meer dan andere voorbeelden uit dit genre biedt ‘Het dubbele geheim van de familie Lessage’ helaas niet.

Als op een dag een kind in het dorp Piolenc verdwijnt, gaan de gedachten van de dorpsbewoners automatisch terug naar dertig jaar geleden, toen een tweeling verdween en een tijdje later een van de twee dood werd teruggevonden. Heeft deze verdwijning iets te maken met dit drama, en zo ja wat? Inspecteur Fabregas gaat samen met zijn voorganger Jean, die bij de eerdere verdwijning en moord het onderzoek leidde, op zoek naar het vermiste meisje. Ze richten zich op de hoofdrolspelers van dertig jaar geleden. Als er nog een kind verdwijnt verdiept ook een kinderpsycholoog zich in de zaak. Wie zijn de schuldigen?

Dankzij de vlotte vertelstijl en de spanning die langzaam wordt opgebouwd, lees je deze thriller in een ruk uit. Het verhaal bevat diverse cliffhangers die je keer op keer door laten lezen. Het verhaal zelf heeft echter niet heel veel om het lijf, zeker als het gaat om diepte. De psychologie wordt wel wat uitgediept, maar bijvoorbeeld de omgeving en het landschap spelen geen rol in het boek, het gaat vooral om de actie, de gebeurtenissen. Je vliegt van de ene naar de andere spannende ontwikkeling, terwijl je toch ook benieuwd bent naar het landschap waarin alles zich afspeelt, en wat al het drama met het dorp en de inwoners doet.