Recensie: Het hart van alle dingen, Elizabeth Gilbert

Zo op het eerste gezicht lijkt het levensverhaal van een oude vrijster die mossen bestudeert geen bijster interessant onderwerp voor een vuistdikke roman. Wie echter begint te lezen in Het hart van alle dingen, de nieuwe roman van Elizabeth Gilbert, zal met grote moeite het boek weg kunnen leggen. Na een pauze van dertien jaar verschijnt er op 1 oktober een nieuw fictie-boek van Gilbert, die eerder van haar succesvolle biografische roman Eten, bidden, beminnen (2006) wereldwijd meer dan 10 miljoen exemplaren wist te verkopen. Ze is terug, en hoe!

Alma Whittaker, de hoofdpersoon van deze roman, wordt aan het begin van de 19e eeuw geboren in Philadelphia. Haar vader, de Engelse Henry Whittaker, is een selfmade man, en bovendien de rijkste van de stad. Zijn botanische handelsondernemingen zijn uiterst succesvol. Alma’s moeder, de Hollandse Beatrijs van Deventer, beschikt over een uitmuntende botanische kennis, waardoor ze haar man heeft kunnen helpen zijn imperium op te bouwen. Van Alma wordt sinds haar geboorte niets anders verwacht dan het hoogst haalbare. De onderzoekende en intelligente Alma geniet ondanks haar strenge opvoeding van haar jeugd en maakt al snel kennis met de wereld van de botanie. Haar dorst naar kennis is onverzadigbaar.

Bij gebrek aan een echtgenoot en gezin wijdt Alma zich aan haar eigen onderzoek naar mossen. Als een van de weinige vrouwen in de door mannen gedomineerde academische wereld weet ze zich op te werken tot expert op het gebied van Noord-Amerikaanse mossen. Wanneer ze bijna vijftig is stort ze zich in een relatie met Ambrose Pike. Direct na hun huwelijk blijken hun verwachtingen van het huwelijk onoverkomelijk ver uit elkaar te liggen en Ambrose wordt naar Tahiti gestuurd, waar hij al snel komt te overlijden. Als Alma 51 jaar oud is verlaat ze voor het eerst in haar leven de veilige omgeving van haar ouderlijk huis en reist ze Ambrose achterna naar Tahiti, op zoek naar zijn geheim. Het kost haar twee jaar om op dit primitieve eiland zijn geheim te ontrafelen. Ze wil niet terug naar Philadelphia en besluit haar moeders familie in Nederland op te zoeken. Ze wordt met liefde opgenomen in de familie Van Deventer, eigenaren van de Hortus Botanicus in Amsterdam. Daar zal ze zich tot aan haar dood in 1883 bezighouden met de wetenschap en haar studie naar mossen.

Ondanks het hoge gehalte aan wetenschappelijke en botanische feiten en ontwikkelingen, is Het hart van alle dingen een warm en sympathiek verhaal. Gilbert weet de academische wetenswaardigheden prachtig te verweven in het verhaal van Alma. Ook een aantal historische figuren, zoals kapitein James Cook en Charles Darwin, worden moeiteloos in de verhaallijn opgenomen. Gilbert heeft drie jaar onderzoek gedaan voor haar nieuwe roman en dat is te merken. De verschillende werelden die ze beschrijft zijn levensecht en haar botanische kennis is indrukwekkend.

De kracht van Elizabeth Gilbert is dat je je tijdens het lezen in een andere wereld waant. Dat wist ze te bereiken met Eten, bidden, beminnen, en daarin slaagt ze wederom in deze historische roman over liefde, wetenschap, feminisme en botanie. De gelaagdheid van het verhaal en de levensechte karakters zorgen ervoor dat dit boek buitengewoon prettig te lezen is. Dit boek heeft alles in zich om een bestseller te worden.