Recensie: Het hart van het kwaad, Luca D’Andrea

De prachtige, indrukwekkende en soms angstaanjagende rotsen van de Dolomieten in Noord-Italië, kan je je een beter decor voorstellen voor een thriller? De Italiaanse schrijver Luca D’Andrea maakt voor zijn thrillerdebuut goed gebruik van de geheimen die het dit gebergte van nature in zich heeft, maar hij vergeet zo af en toe de spanning en vaart erin te houden.

Een fictief plaatsje, ergens in de buurt van Bolzano, midden in Süd-Tirol, in Italië. Een streek met een woelige geschiedenis, wat zijn weerslag heeft gehad op het karakter en de levens van de mensen die er wonen. De Amerikaan van Duitse afkomst Jeremiah Salinger keert er met zijn gezinnetje naar de roots van zijn jonge vrouw, nadat hij succesvol geworden is als documentairemaker in de VS. Het is tijd voor een nieuwe fase in zijn leven, en een nieuwe documentaire, maar waarover? Hij raakt in de ruige bergen van Italië geïnspireerd door de bergredders die in hun rode helikopter de bergen afspeuren naar verongelukte en verdwaalde toeristen.

Maar tijdens een van de opnames gaat het gruwelijk mis, en Jeremiah wordt ineens door veel dorpelingen gezien als de schuldige aan het drama. Als ze dan horen dat hij het ongeluk een rol wil laten spelen in de documentaire die hij maakt, is het hek helemaal van de dam. Bovendien steekt Jeremiah zijn neus ook iets te diep in de geheimen van de geschiedenis van het dorp, geheimen die meerdere mannen maar liever onbekend willen houden. Want in de jaren ’80 heeft zich nog een ander drama afgespeeld, een moord op drie jonge mensen. Ondanks dat iedereen hem ervan wil weerhouden zich erin te verdiepen, komt Jeremiah beetje bij beetje dichter bij de oplossing van het raadsel dat achter die moorden zit. Hij weet van geen ophouden, want hij wordt geplaagd door zijn eigen demonen.

Het hart van het kwaad moet het vooral hebben van de indrukwekkende omgeving waarin het zich afspeelt. Als je een beetje bergliefhebber bent, zoals ik, dan is het een thriller die je niet links kan laten liggen. Door de ogen van de hoofdpersoon ontdek je de ruige berghellingen en je blijft geboeid door de dreigende sfeer die constant op de achtergrond aanwezig is, alsof je zelf in de bergen rondloopt en om je heen de lucht ziet betrekken, in afwachting van de donder die zo door de dalen zal rollen.

Helaas blijft het op veel momenten in de thriller bij deze sfeertekeningen en is de spanning in een groot deel van het boek niet op de voorgrond aanwezig. Pas op het einde ontrolt zich een ontknoping waarbij je hart wat sneller gaat kloppen en je ogen over de regels vliegen. Luca D’Andrea laat op sommige momenten zien dat hij het kan, je meenemen in een verhaal. Sterk punt zijn de verschillende personages, die de auteur voorziet van hun eigen karaktertrekjes. Ook al is de vijfjarige Clara wel erg wijs voor haar leeftijd.

Had de auteur door het boek heen meer aandacht besteed aan spanningsopbouw en minder aan de nogal eindeloze dialogen (met soms wat veel grove taal), dan was Het hart van het kwaad een triller van formaat geweest. Nu is het slechts een leuk tussendoortje voor iedereen die iets met de streek in kwestie heeft, Alto Adige.