Recensie: Het meisje dat de hemel aanraakte, Luca di Fulvio

Met Het meisje dat de hemel aanraakte schreef de Italiaanse auteur Luca di Fulvio een roman over de stad waar zijn ouderlijk huis stond. Hij raakte geïnspireerd door de omgeving waar hun huis zich bevond, zeker toen hij hoorde dat op een steenworp afstand het allereerste Joodse getto was, in de 16e eeuw. Hij vroeg zich af hoe het zou zijn wanneer iemand verliefd zou worden op een meisje dat binnen de muren van dat getto woonde. Aan de hand van dat gegeven begon hij met het schrijven van deze vuistdikke roman over de boeiende clash tussen religies in het multiculturele Venetië.

De roman brengt een aantal verhaallijnen samen tot een verhaal, te beginnen met die van de straatschoffies Mercurio, Zolfo en Benedetta. Op een dag beroven ze in Rome een Joodse koopman. Bij de schermutseling wordt hun vriend Ercole gedood en de koopman zwaar verwond. Met het geld zetten ze koers richting Venetië. Daar komen ze de Joodse dokter Isacco tegen, die samen met zijn dochter Giuditta ook naar Venetië onderweg is. Mercurio is een meester in vermommen en bedriegen, en weet zich in de stad met zijn gehaaide gedrag al gauw op te werken tot de top van de Venetiaanse misdaad. Dokter Isacco, die eigenlijk al net zo’n bedrieger is als Mercurio – want hij is geen echte dokter -, trekt zich het lot van de hoeren uit de stad aan, die bij bosjes bezwijken aan een mysterieuze nieuwe ziekte.

Wat Isacco nog niet weet is dat Giuditta en de christelijke Mercurio al direct vanaf hun eerste kennismaking smoorverliefd zijn op elkaar. Maar het lijkt een liefde die gedoemd is te mislukken. Want in de stad is ook een prediker die het met name gemunt heeft op de Joden. Mede dankzij zijn opruiende preken moeten alle Joden van de stad bij elkaar gaan wonen in een wijk die ’s nachts afgesloten wordt: de Ghetto Nuovo. En dan is er ook nog Benedetta, die een ziekelijke jaloezie ontwikkelt voor Giuditta en er alles aan doet om Mercurio voor zich alleen te krijgen. Tot overmaat van ramp is ook de Joodse koopman hen weer op het spoor gekomen.

Het meisje dat de hemel raakte schetst een mooi tijdsbeeld van het leven in Venetië en zit vol met historische wetenswaardigheden over de stad. Arm en rijk leven benauwend dicht op elkaar, en hele volksstammen laten zich makkelijk ophitsen in de verstikkende zomerzon. De inwoners staan in nauw contact met de dood en ziektes, je ruikt door het boek heen de viezigheid van de mensen, de smerige bordelen en de modderige straten.

Het centrale verhaal, de liefdesgeschiedenis tussen Giuditta en Mercurio, wordt aanstekelijk verteld, maar is soms wel wat al te voorspelbaar en eendimensionaal. Ook is er een verhaallijn, die van de Joodse koopman, die gemaakt aanvoelt en misschien beter weggelaten had kunnen worden. Beter uit de verf komt de botsing tussen de religies, en de persoonlijke impact die dat op de mensen had. Zo is het dragen van de gele hoed door de Joden een beangstigende voorbode voor latere Jodenvervolgingen in de geschiedenis. De roman van Luca di Fulvio leest al met al aangenaam, maar mist soms de diepte om ook echt te blijven hangen.

Om de een of andere onverklaarbare reden gaat het overigens bij de Nederlandse vertaling van deze Italiaanse roman om een vertaling vanuit het Duits. Misschien dat er hierdoor wat subtiliteiten van het oorspronkelijke Italiaans verloren zijn gegaan.