Recensie: Het verhaal van Lucy Gault, William Trevor

Met dank aan de serie Meulenhoff Schatkamer wordt een van de meest gewaardeerde romans van William Trevor na ruim tien jaar in een nieuw Nederlands jasje gestoken. Deze tijdloze roman over heden, verleden en lotsbestemming is die nieuwe aandacht dan ook meer dan waard. Hopelijk leidt het tot meer bekendheid van de inmiddels 86-jarige Ierse auteur.

Het verhaal van Lucy Gault voltrekt zich tegen een in de literatuur niet onbekende achtergrond: we beginnen in de jaren ’20 van de 20e eeuw en maken vervolgens de veranderende omstandigheden in de buitengebieden van Europa en het verloop van de Tweede Wereldoorlog mee. De Ierse nationalisten moeten niets hebben van Engelse invloeden en vechten zich vrij door een burgeroorlog. Die strijd en de daarbij behorende spanningen tussen bevolkingsgroepen vormen ook het startpunt van het plot. De familie Gault heeft al jarenlang een groot stuk grond en een bijbehorend landhuis in bezit. De lokale nationalisten hebben diverse grootgrondbezitters weggepest uit het land en de Gaults lijken een voor de hand liggend volgend doelwit. Kapitein Everard Gault is namelijk ook nog eens getrouwd met een Engelse vrouw.

Op een nacht betrapt Everard een drietal jongens die zijn huis in brand willen steken. Hij neemt zijn geweer en schiet een van hen in de schouder. Meteen beseffen de Gaults dat de lokale bevolking hier wel eens heftig op zou kunnen reageren. Ze nemen het besluit om het huis voorlopig te sluiten en naar Engeland te verhuizen. Maar de negenjarige dochter Lucy is het daar niet mee eens. Ze geniet van het vrije leven op de velden, de bossen en aan de kliffen en wil dat niet zomaar opgeven. Haar koppigheid is de aanleiding van een dramatische gebeurtenis die het gezin van de Gaults onherroepelijk uit elkaar zal drijven.

In Trevors melancholieke roman gaan het heden en het verleden hand in hand. We krijgen mee hoe een fatale beslissing het leven van zowel Lucy als Everard en Heloïse Gault jarenlang blijft beheersen. Een constant gevoel van spijt en het besef boete te moeten doen voor haar fouten weerhouden haar ervan om een eigen leven op te bouwen. Maar ook haar ouders hebben te kampen met berouw en voelen zich ondanks een toenemende fysieke afstand nog steeds gebonden aan het landgoed Lahardane, en wat daar gebeurd is. Hun omzwervingen brengen afleiding, maar op de achtergrond blijft het gemis en het gevoel een fout te hebben gemaakt die voorkomen had kunnen worden.

De auteur beschrijft beklemmend hoe Lucy door wroeging niet toe kan geven aan het liefdesgeluk dat op de stoep staat. In Het verhaal van Lucy Gault weerklinken de grote mythes en sagen uit de literaire geschiedenis en de roman vertelt in die zin een universeel verhaal van verloren geluk, de onmogelijkheid om je lot in eigen hand te nemen. Er is in het leven een grotere kracht werkzaam die je verhindert om geluk met beide handen beet te grijpen.

Mooi is ook de verwerking van diverse thema’s in de roman. Zo is de zee – dan weer kalm, dan weer onstuimig – een beeld van afstand, van dood, maar juist ook van leven en loutering. Hoewel Trevors taal aards en zonder opsmuk is, zit er een mystiek element in zijn werk. “Ontneem het woud zijn mysterie en er staat alleen timmerhout. Ontneem de zee zijn mysterie en er blijft zout water over.”

Bovenal is het onafwendbare verstrijken van de tijd een thema. We zien de seizoenen zich opeenvolgen, de poort overwoekerd raken, de verf afbladderen, muren instorten, elektriciteit zijn intrede doen, de eerste mobieltjes verschijnen. Maar diep van binnen blijven de mensen door de tijd heen eeuwig dezelfde, heeft een gebeurtenis uit het verleden ook tientallen jaren later nog dezelfde kracht en impact op het leven. Alleen hoe ermee omgegaan wordt kan veranderen, en dat doet het gelukkig ook. Voor de hoofdpersonen betekent dit dat er door het drama heen hoop blijft op het helen van oude wonden. William Trevor schreef met Het verhaal van Lucy Gault een indrukwekkende roman die je zal bijblijven.