Recensie: Ik mis je, Harlan Coben

Er zijn maar weinig thrillerschrijvers die het vermogen hebben je zo mee te slepen in een verhaal als Harlan Coben. Zijn schrijfstijl is eenvoudig en rechtdoorzee, zijn plots zijn dat eveneens. In zijn nieuwste boek, Ik mis je, weeft hij drie afzonderlijke verhaallijnen door elkaar heen, waarbij opvalt dat Coben vooral als de spanning toeneemt op zijn best is.

Kat Donovan is rechercheur bij de politie van New York. Daar is ze min of meer ingerold doordat ook haar vader en opa al bij de NYPD werkzaam waren. Het is een enkele gebeurtenis die twee verhaallijnen in Ik mis je in gang zet. Op een dag meldt haar vriendin haar aan bij een datingsite. Tot haar verbazing treft ze er Jeff, een oude vlam, die haar ooit nog eens ten huwelijk vroeg maar vervolgens snel een einde aan hun relatie maakte. Ze ziet dat hij inmiddels weduwnaar is en een kind heeft. Omdat ze nog altijd vaak aan hem terugdenkt, neemt ze via de site contact met hem op. Zijn eerste reactie verbaast haar, want hij lijkt haar niet te herkennen. Is de Jeff van de datingsite wel de Jeff die ze in het verleden kende?

Dan komt de jonge student Brandon speciaal voor Kat naar het bureau. Hij wil dat ze de verdwijning van zijn moeder gaat onderzoeken. Die kwam namelijk via een datingsite een man tegen, waarna ze met de noorderzon verdwenen lijkt. Een verdachte geldtransactie doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Tegelijk met deze nieuwe zaak onderzoekt Kat de dood van haar vader – de derde verhaallijn. Die kwam tijdens zijn dienst om het leven, de vermeende moordenaar zit gevangen en is terminaal ziek. Om eens en voor altijd antwoorden te krijgen probeert Kat hem tot het vertellen van de waarheid te bewegen.

Ik mis je is niet Harlan Cobens sterkste boek. Coben moet het normaal gesproken hebben van zijn vermogen om spanning door heel het boek heen te doseren door middel van degelijke cliffhangers en van zijn aansprekende hoofdpersonen die met aardig wat humor de misdaad bestrijden. In deze stand-alone thriller neemt de auteur op iets teveel momenten gas terug om het romantische leven van Kat uit te diepen en haar verleden met Jeff en haar gedachten daarover onder de loep te nemen. In de laatste paar bladzijden moet Coben dan ineens nog het spannende gedeelte afraffelen, en dat is nu juist het gedeelte waar je heel het boek al naar uit hebt zitten kijken.

Toch is een Harlan Coben die niet helemaal op zijn best is gelukkig nog steeds een hele goede thrillerschrijver. Daardoor zit je de wat langzamere gedeeltes toch met een goed gevoel uit, want je weet dat de spanning onvermijdelijk zal volgen. Ook het plot zit ijzersterk in elkaar en vormt de grote troef van de auteur. Iedereen die wel eens op een datingsite zit zal zich met dank aan Coben de volgende keer nog eens extra afvragen of diegene aan de andere kant wel echt is wie hij of zij zegt te zijn.