# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Inferno

Auteur: Dan Brown

Na een uitstapje in Washington, in The Lost Symbol, is professor Robert Langdon terug in Europa. De hoofdpersoon van inmiddels vier boeken van Dan Brown moet opnieuw zijn beste beentje voorzetten om een geheim te ontrafelen, een geheim waarvan de gevolgen wereldschokkend kunnen zijn.
Lees de volledige recensie »

Bestellen

Dit boek kopen? Zoek naar dit boek bij de volgende winkels:

Categorie:

Beschrijving

‘Hoewel ik al tijdens mijn studie Dantes Inferno heb gelezen, heb ik pas onlangs, toen ik onderzoek deed in Florence, echte waardering gekregen voor de invloed van Dantes werk op de moderne tijd.’ Dan Brown

‘Ik verheug me erop in mijn nieuwe boek de lezers mee te nemen op een reis naar deze mysterieuze wereld, een landschap vol codes, symbolen en geheime doorgangen. Dan Brown

Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland.
Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

De strijd tegen deze mysterieuze vijand voert hen langs tijdloze locaties als het Palazzo Vecchio, de Boboli-tuinen en de Duomo, en Langdon en Brooks stuiten op een netwerk van verborgen doorgangen en eeuwenoude geheimen…

In zijn fenomenale bestsellers De Da Vinci Code, Het Bernini Mysterie en Het Verloren Symbool vermengde Dan Brown op meesterlijke wijze geschiedenis, kunst, codes en symbolen met een razend spannend verhaal. Met Inferno bevindt Brown zich op vertrouwd terrein en heeft hij misschien wel zijn gewaagdste boek tot nu toe geschreven.

  1. Martijn

    Martijn

    Na een uitstapje in Washington, in The Lost Symbol, is professor Robert Langdon terug in Europa. De hoofdpersoon van inmiddels vier boeken van Dan Brown moet opnieuw zijn beste beentje voorzetten om een geheim te ontrafelen, een geheim waarvan de gevolgen wereldschokkend kunnen zijn.

    Robert Langdon bevindt zich in de stad van Dante, Florence, maar waarom dat weet hij niet. Hij wordt wakker in een ziekenhuisbed en blijkt aan geheugenverlies te lijden. Hij heeft maar net tijd om zich te realiseren wat er met hem aan de hand is. Plotseling staat er een in zwart leer geklede vrouw met stekelhaar in de deuropening van zijn kamer die een dokter neerschiet en het pistool richt op Langdon.

    Ternauwernood weet hij te ontsnappen, nog altijd onbewust van wat er precies gebeurt en waarom hij in deze achtervolging verzeild geraakt is. Blijkbaar heeft of weet hij iets en zitten ze daarom achter hem aan. Landon krijgt hulp van een blonde vrouwelijke dokter. Al snel wordt echter duidelijk dat niet alleen de onbekende vrouw achter hen aan zit. Een organisatie met een wereldwijde invloed is ook erg geïnteresseerd in Langdon.

    Een mysterieus voorwerp in zijn colbert blijkt een projector te bevatten met daarop een aangepaste versie van een tekening van Boticelli van Dante’s hel. Dat is het vertrekpunt voor Langdon. Via een hele reeks van geheime boodschappen moet hij zien te ontdekken waar hij voor zijn geheugenverlies naar op zoek was.

    Zoals in Dan Browns eerdere boeken spelen de geschiedenis en beroemde personen uit de geschiedenis een grote rol in het verhaal. De schrijver neemt ons mee langs bekende gebouwen in Florence en twee andere grote Europese steden. Hij doet dat deze keer op zo’n manier dat het nergens langdradig of teveel informatie wordt, een manco dat in zijn eerdere boeken nog wel eens opdook. Namen beschrijvingen van schilderijen, beelden of oude architectuur eerder nog wel eens de vaart uit het verhaal, in Inferno krijgt Langdon nooit veel tijd om op adem te komen en gedetailleerd naar een kunstvoorwerp te kijken.

    Ronduit knap is het hoe Dan Brown de oude binnenstad van Florence weet te gebruiken als achtergrond van deze thriller. Verborgen doorgangen achter schilderijen, de lange Vasari-gang die het Palazzo Vecchio met het Palazzo Pitti verbindt, de Grotta Grande in de Boboli-tuinen, mensen die wel eens in Florence geweest zijn zullen alles herkennen. En voor mensen die nog nooit in de stad geweest zijn vormt de speurtocht van Langdon ongetwijfeld voldoende inspiratie om er ook eens naar af te reizen.

    Inferno zou geen boek van Brown zijn als er niet ook volop gestrooid zou worden met raadseltjes en verborgen boodschappen. Brown neemt toevlucht tot zijn gebruikelijke repertoire van anagrammen en boodschappen die met een beetje creativiteit tevoorschijn komen.

    Inferno biedt voor de fans van Dan Brown – en de fans van spannende historisch-getinte boeken – weer ouderwets waar voor het geld. Het is de ideale zomerthriller, boordevol vaart, spanning en af en toe een cliché te veel. Brown grijpt bovendien voor de afwisseling eens een actueel thema als onderwerp. Maar echt ophef veroorzaken, zoals met zijn bekendste thriller De Da Vinci Code, doet hij niet. Daarvoor heeft zijn boek dit keer misschien wel iets teveel ‘James Bond-proporties’.

advertentie
Terug naar boven

Gratis boekentips

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang nieuwe leestips