Recensie: King en Maxwell, David Baldacci

Met meer dan 100 miljoen verkochte boeken wereldwijd is de Amerikaanse auteur David Baldacci een van de succesvolste thrillerschrijvers van dit moment. Hij schrijft zowel series als losstaande thrillers. Zijn nieuwste boek, King en Maxwell, is het zesde boek in een reeks over privédetectives Sean King en Michelle Maxwell. Over dit duo werd het afgelopen jaar in de VS ook een televisieserie gemaakt, met Jon Tenney en Rebecca Romijn in de hoofdrollen.

Terwijl ze in de auto rijden, zien King en Maxwell op een dag plotseling een jongen buiten rennen, door de stromende regen. Hij heeft een pistool in zijn hand. De jongen blijkt Tyler Wingo te zijn. Hij is de zoon van een militair, en van huis weggelopen nadat aan hem en zijn stiefmoeder was meegedeeld dat zijn vader gesneuveld is in Afghanistan. De twee detectives brengen hem naar huis, maar zijn geïntrigeerd door zijn gedrag, en dat van zijn stiefmoeder. Er lijkt iets niet helemaal te kloppen. Dan krijgt Tyler een mailtje van zijn vader.

Tyler roept de hulp van de detectives in om de waarheid rond de vermeende dood van zijn vader op te lossen. Samen komen ze er achter dat zijn vader betrokken was bij het transport van een bijzondere lading, die nooit bij de geadresseerden is aangekomen. Wat was die lading, en waarom doet de overheid er zo geheimzinnig over? Hoe meer ze te weten komen, hoe meer ze dwars gezeten worden door de overheid, maar ook door een nog onbekende groep mensen. Overal duiken mensen op die het op hen gemunt lijken te hebben. De belangrijkste vraag die als eerste beantwoord moet worden: leeft Tylers vader nog, en zo ja, wat weet hij en is hij schuldig of onschuldig aan de diefstal van de lading? De drie komen vast te zitten in een schaakspel tussen hooggeplaatste personen in het Pentagon, de Homeland Security en gewetenloze ex-militairen.

Zoals bij de beste boeken uit het genre zit je al vanaf de eerste pagina’s midden in de actie. King en Maxwell is een boek dat zich in die zin weinig onderscheid van andere thrillers over privédetectives en internationale complotten. Dat is niet per se een slecht iets: Baldacci is daarin wel een van de beste, vooral door een constant hoog tempo, goed uitgewerkte – af en toe wat stereotype – personages, veel spannende plotwendingen, een verrassend motief en een goed in elkaar passend verhaal.

Ook zonder dat je al eerdere boeken van Baldacci over King en Maxwell gelezen hebt is dit boek prima te volgen. In enkele woorden weet de schrijver de relatie tussen de twee duidelijk te maken. Een ambivalente relatie, want tussen de twee collega’s heerst constant een soort onderhuidse spanning, op het randje van liefde. Genoeg aanwijzingen ook dat er meer in zit wat hun relatie betreft, en dat het laatste boek in deze serie waarschijnlijk nog niet geschreven is. Tip: niet lezen vlak voordat je naar bed wilt, want dan kom je gegarandeerd niet aan slapen toe!