Recensie: Koningin op blote voeten, Ildefonso Falcones

Na zijn veelgeprezen debuut De kathedraal aan de zee (2007), waarvan wereldwijd zes miljoen exemplaren werden verkocht, en zijn tweede roman De hand van Fatima (2009), heeft het vijf jaar geduurd voor er een nieuw boek van de hand van Ildefonso Falcones verscheen. Het is het wachten meer dan waard geweest, want zijn nieuwe epische roman Koningin op blote voeten maakt indruk van de eerste tot de laatste letter.

Halverwege de 18e eeuw brengt het lot twee vrouwen samen in Sevilla: De zwarte Caridad, die na jarenlange slavernij en vernedering niet weet wat ze met haar pas verworven vrijheid aanmoet en doelloos door Sevilla dwaalt, en Milagros, een jong zigeunermeisje dat haar trots en vrijheid onderstreept door tegen iedereen die haar wil beteugelen in opstand te komen. Tussen de twee vrouwen ontstaat een bijzondere vriendschap. Wanneer er een Koninklijk Besluit wordt uitgevaardigd waarin staat dat alle zigeuners in Spanje moeten worden opgepakt verliezen ze elkaar uit het oog. Milagros ontsnapt aan de razzia tegen de zigeuners en vertrekt met haar ontrouwe echtgenoot Pedro naar Madrid waar ze met haar sensuele dans en zang optreedt in het theater. Caridad, die veel van tabak afweet door haar werk als slavin op een tabaksplantage, is ten tijde van de razzia op reis met Melchor, de grootvader van Milagros, om een lading tabak het land binnen te smokkelen. Ze wordt echter gevangen genomen en belandt in de gevangenis in Madrid. Beiden vechten ze om te overleven, tot het lot hen weer samenbrengt.

Door middel van prachtige beschrijvingen van de cultuur, de muziek, de gewoontes en de personages komt de omgeving waarin Koningin op blote voeten zich afspeelt, het Spanje van de 18e eeuw, tot leven. Falcones creëert op fantastische wijze een realistische en beeldende wereld, waardoor het lijkt of je als lezer het bruisende Sevilla, een mondain Madrid of een rustiek heuvellandschap wordt ingezogen. De karakters zijn zo levensecht, zo temperamentvol, zo vol emotie, zo tastbaar, dat je alleen maar wilt blijven lezen om hen nog beter te leren kennen. Ondanks de ruim 700 pagina’s die het boek telt voelt het alsof het er veel te weinig zijn.

De verschillende verhaallijnen zijn prachtig verweven en wisselen elkaar in een behoorlijk tempo af waardoor het verhaal een vaart behoudt die het alleen maar ten goede komt. Halverwege zakt het tempo iets in, waardoor je even op adem kunt komen. Dat is echt nodig, want Falcones werkt toe naar een spannende climax, waarin wraak, liefde, trots, passie, trouw en vriendschap samen komen. Koningin op blote voeten is een verhaal over de liefde en vriendschap, over dans en muziek, over temperament en trots, over smokkelaars en zigeuners, maar bovenal over twee sterke vrouwen die door het lot aan elkaar verbonden zijn.