Recensie: Nachtfilm, Marisha Pessl

Stanislas Cordova, maker van angstaanjagende cultfilms die vooral in het illegale ondergrondse circuit worden vertoond, leeft een teruggetrokken bestaan op zijn landgoed The Peak. Al jaren doen er geruchten over kindermoord en martelpraktijken op het landgoed de ronde. Onderzoeksjournalist Scott McGrath, die een lichte obsessie heeft voor de illustere Cordova, deed onderzoek naar de gruwelijke geruchten over de filmmaker, maar zijn geloofwaardigheid en carrière liepen forse schade op toen Cordova hem in de val lokte met een valse getuige. Vijf jaar later wordt Ashley Cordova, de 24-jarige dochter van de filmmaker, dood aangetroffen in een verlaten pakhuis. De politie houdt het op zelfmoord, maar McGrath vertrouwt de zaak niet en pakt zijn onderzoek naar de familie Cordova weer op, ditmaal bijgestaan door twee wat naïeve assistenten: Nora Halliday en Hopper Cole. Hoe dieper ze zich vastbijten in het onderzoek, hoe gevaarlijker het wordt. Ze doen gruwelijke ontdekkingen, ontmoeten schimmige figuren en bezoeken obscure plekken. Wie is deze Cordova, wat schuilt er achter de dood van Ashley en hoe ver gaat Cordova om zijn familie te beschermen? De grenzen tussen werkelijkheid en fantasie worden steeds vager en gaandeweg lijkt het of McGrath zelf in een van Cordova’s films is beland. Is hij het volgende slachtoffer?

Het heeft bijna acht jaar geduurd voordat Marisha Pessl een nieuw boek uit haar pen toverde. Haar debuut Calamiteitenleer voor gevorderden (2006) was wereldwijd een bestseller en Pessl werd gebombardeerd tot uitzonderlijk talent van een nieuwe generatie auteurs. De verwachtingen voor haar nieuwe boek zijn dan ook hoog. Het is het wachten meer dan waard geweest, want met Nachtfilm levert Pessl een thriller van formaat, vol met horror-achtige elementen, hallucinerende ontwikkelingen en duistere personages.

Pessl is een meester in het creëren van de juiste sfeer. Tijdens het lezen bekruipt je een beklemmend gevoel, dat langzaam tot een spannende climax wordt gebracht. Door Pessls bijzonder sterke oog voor detail waan je je in een duister schilderij en haar veelvuldige gebruik van prachtige metaforen laten je als lezer genieten van de zinnen. De toevoeging van verschillende afbeeldingen (krantenknipsels, politiedossiers, websites, foto’s) draagt sterk bij aan het echtheidsgevoel van de geheel fictieve Stanislas Cordova. Pessl heeft tot in de kleinste details een zeer geloofwaardig personage geschapen. Na het lezen van dit boek is het eerste wat je wilt doen de naam ‘Stanislas Cordova’ invoeren in een online zoekmachine of filmdatabase.

Toegegeven, het boek kent een aantal kleine gebreken – het lukt McGrath soms wel erg gemakkelijk om zijn getuigen aan het praten te krijgen, de relatie met zijn dochter is niet goed uitgewerkt (het ene moment is ze zijn alles, het andere moment brengt hij haar bijna achteloos in gevaar) en over de toegevoegde waarde van de afbeeldingen valt te discussiëren – maar dat kun je Pessl nauwelijks kwalijk nemen. De sprekende personages, de gedetailleerde schrijfstijl, het mysterie, de spanning, de vage scheidslijn tussen werkelijkheid en fantasie, bijna alles klopt aan dit verhaal. Nachtfilm houdt je in zijn greep van begin tot eind. Het verhaal omhult je als een opkomende nevel en het is maar de vraag of die nevel op zal trekken.