Recensie: Passagier 23, Sebastian Fitzek

De zomer is weer in aantocht! Dat betekent uitkijken naar mooie dagen in de zon met een boek waarbij je niet al te veel hoeft na te denken maar wel meegesleept wordt met een spannend verhaal. Passagier 23 is zo’n boek. De Duitse schrijver Sebastian Fitzek is in eigen land wereldberoemd, er werden tot nu toe al meer dan 6 miljoen van zijn boeken verkocht. Zijn nieuwste thriller, Passagier 23, is ideale vakantielectuur, ook vanwege het onderwerp. Alhoewel, na het lezen van dit boek wil je waarschijnlijk een cruise zo snel mogelijk van je bucketlist afstrepen.

Het is een van de grootste geheimen van de cruise-industrie, althans dat wil Sebastian Fitzek ons doen geloven. Ieder jaar verdwijnen er enkele tientallen passagiers van cruiseschepen spoorloos. In de meeste gevallen gaat het waarschijnlijk om zelfmoord, want bij een val van meer dan 50 meter hoogte vanaf zo’n schip is het wateroppervlakte zo hard als beton. Het zoontje en de vrouw van politie-psycholoog en undercover-agent Martin Schwartz verdwenen vijf jaar geleden tijdens een reis op de Sultan of the Seas. Wat er precies gebeurd is werd nooit opgehelderd, maar vrijwel iedereen ging uit van de zelfmoord van zijn vrouw.

Maar dan krijgt hij een geheimzinnig telefoontje van een oude dame die al jaren op het cruiseschip bivakkeert. In plaats van rustig van haar pensioen te genieten heeft ze zich ertoe gezet om de mysteriën van de zee te onthullen. Ze is bezig met een boek, en is een duister complot op het spoor. Ze zegt bewijs te hebben dat er misschien wel iets anders is gebeurd met het zoontje en de vrouw van Martin. Dat is genoeg om hem naar het schip te krijgen, waar hij al snel betrokken raakt bij iets dat groter is dan wat hij tot dan toe dacht. De dame blijkt de teddybeer van zijn zoontje te hebben gevonden, en dat zet zijn theorieën over wat er gebeurd zou kunnen zijn op losse schroeven.

Sebastian Fitzek verstaat de kunst om je binnen enkele hoofdstukken mee te slepen in zijn verhaal, dat soms misschien wat absurde, hier en daar ongeloofwaardige en soms voorspelbare trekjes heeft, maar altijd vol spanning en sensatie blijft. De korte hoofdstukken bepalen het ritme in het boek en houden je geboeid van begin tot eind. Erg diep gaat het allemaal niet, maar dat lijkt dan ook niet het belangrijkste doel van de auteur.

Passagier 23 is een eigenzinnige thriller over een niet alledaags onderwerp in het spannende genre. De beslotenheid van het cruiseschip geeft het verhaal een extra benauwend kader. Bovendien introduceert de auteur een veelheid aan personages die allemaal iets mysterieus hebben, en allen potentieel dader of slachtoffer zijn. Wat speelt zich af in de krochten van een cruiseschip? Lees deze thriller van Fitzek en je krijgt een angstaanjagend idee van de onderdekse geheimen. Gegarandeerd dat je de volgende keer dat je op een schip stapt even extra om je heen kijkt, en het slot van de deuren van je hut nog even dubbel controleert.