Recensie: Pompeii, Robert Harris

Na het succes van De officier vorig jaar, mede dankzij de verkiezing tot boek van de maand door het DWDD-boekenpanel, komt uitgeverij Cargo met een nieuwe uitgave van Robert Harris’ boek Pompeii, voor het eerst verschenen in 2003. Een spannende roman – niet echt een thriller te noemen – over de dagen rond de uitbarsting van de Vesuvius, in 79 A.D. Harris geeft een boeiend en meeslepend inkijkje in de dramatische geschiedenis van Pompeii en de nabije omgeving.

De jonge ingenieur Marcus Attilius heeft als aquarius de leiding gekregen over het prestigieuze Aqua Augusta, dat water aan de steden in de baai van Napels levert. Hij is de jongste telg uit een geslacht van bouwers van aquaducten. Op een dag stokt de watervoorziening en moet Attilius in allerijl op zoek naar een oplossing, voordat tienduizenden mensen zonder water komen te zitten, terwijl de zomerhitte ongenadig brandt.

Hij vraagt om steun aan Plinius, de bevelhebber van de vloot die in de baai gelegerd is. Vervolgens gaat hij op weg naar Pompeii, waar hij te maken krijgt met de ambitieuze en machtsbeluste ex-slaaf Ampliatus. Die probeert de aquarius voor zijn eigen doeleinden in te zetten, maar Attilius is plichtsgetrouw. Hij is gedreven om het obstakel in het aquaduct te traceren en ervoor te zorgen dat de watervoorziening snel weer op gang komt. Maar terwijl hij met een groepje mannen op pad gaat langs het aquaduct, vallen hem steeds meer mysterieuze natuurverschijnselen op. De geur van zwavel, trillingen in de aarde, branden, en dan is er ook nog de raadselachtige verdwijning van de vorige aquarius. Langzaam groeit het besef dat de verstoring van het water niet het grootste probleem is.

Nauwgezet volgt Robert Harris de uren voorafgaand, tijdens en na de uitbarsting van de Vesuvius. Er is maar weinig over het evenement bekend, dat geeft de auteur de ruimte en gelegenheid zelf te speculeren over wat er allemaal gebeurde, zowel bij de uitbarsting zelf als hoe de mensen er op reageerden. Dat maakt de roman echter gelukkig niet minder realistisch. Door bij elk hoofdstuk aan te geven wat er ondergronds allemaal plaatsvindt bij een uitbarsting neemt de spanning automatisch toe en leef je als lezer mee met de personages.

De roman had misschien genoeg gehad aan het verhaal van de uitbarsting, maar Harris weeft er ook een persoonlijkere verhaallijn doorheen rondom de aquarius en de dochter van Ampliatus. Deze is wat minder goed uitgewerkt, maar vormt wel de aanloop naar een adembenemend slotstuk waarin de temperatuur letterlijk en figuurlijk toeneemt. Voor iedereen met een interesse in geschiedenis én voor iedereen die houdt van een spannend verhaal is Pompeii een absolute must read. Als je De officier gelezen hebt wist je het al, Harris heeft het talent om de geschiedenis levend maken, en dat bewijst hij ook met Pompeii.