# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Recensie: Verzwijging

Auteur: Rupert Thomson

De Britse auteur Rupert Thomson geniet in Nederland nog weinig bekendheid. Door de verschijning van zijn sfeervolle roman Verzwijging krijgt hij zonder twijfel een hoop fans onder de liefhebbers van de historische roman – want het is een historische roman volgens het boekje. Thomson vertelt op meeslepende wijze over de belevenissen van de 17e eeuwse kunstenaar Gaetano Giulio Zumbo.
Lees de volledige recensie »

Bestellen

Dit boek kopen? Zoek naar dit boek bij de volgende winkels:

Categorie:

Beschrijving

In het barokke Florence van het jaar 1691 krijgt beeldhouwer Gaetano Zummo van een van de laatst heersende Medici een bijzondere opdracht: hij moet een wassen beeld creëren van de perfecte naakte vrouw.
Florence is in deze tijd een duistere stad – vol geheimen en verzwijgingen – waar alles verboden en juist daarom mogelijk is. De inwoners zijn geobsedeerd door kunst, verleiding en macht. Zummo voelt zich in deze hedonistische stad steeds onveiliger. Zijn geheimen uit het verleden achtervolgen hem en bedreigen zijn bestaan als kunstenaar. Dan raakt hij geobsedeerd door de mysterieuze Faustina, een vrouw die haar eigen duistere achtergrond heeft en misschien wel veel gevaarlijker is dan hij ooit had kunnen vermoeden.
Verzwijging is een liefdesverhaal, een moordroman en een portret van een beroemde stad in tijden van gedwongen soberheid. Het gaat over wat verborgen ligt en verboden wordt, maar tegelijkertijd over menselijke passie en duistere onthullingen.

1. Martijn

Martijn

Verzwijging speelt zich af in het Florence van de 17e eeuw. Zumbo – in het boek Zummo genoemd – weet zich in de kijker van de groothertog te bewegen en krijgt van hem na een tijdje een bijzondere opdracht. Zummo staat bekend om zijn realistische afbeeldingen van verval en verrotting, de neergang van het menselijk lichaam. Maar Cosimo III vraagt hem om een wassen beeld van een vrouw. En niet zomaar een vrouw. “‘Op ware grootte. Achteroverliggend. In haar natuurlijke…’ Zijn rechterhand liefkoosde de lucht. ‘Een soort Eva. Begrijp je? Ik geef je de kans om een werk van uitzonderlijke schoonheid te creëren.'”

Zummo wordt ondersteund door de groothertog, maar dat wordt hem niet door iedereen in dank afgenomen. Trouwe volgelingen van de groothertog, Bassetti en Stufa, lijken er alles aan te doen om hem in een kwaad daglicht te stellen, om hem te betrappen op een misstap. Zummo neemt dan ook een groot risico wanneer hij verliefd wordt op een meisje uit de stad, Faustina. “Ranke polsen, glanzend zwart haar. Ze bewoog zich voort op een manier die urgentie en noodzaak suggereerde, en iets definitiefs.” Zummo raakt volledig in de ban van de mysterieuze jonge vrouw. Ondanks dat de relaties tussen mannen en vrouwen in de stad aan allerlei regels zijn gebonden, blijft hij haar opzoeken en beminnen. Langzaam komt hij te weten dat een geheim haar aan zijn opdrachtgever verbindt. Naast het gevaar dat zijn tegenstanders hem vanwege zijn relatie flink dwars kunnen zitten, ligt er bovendien ook nog een gevaarlijke vijand uit het verleden op de loer: zijn broer Jacopo.

Rupert Thomson schreef met Verzwijging een spannende en intrigerende roman waarin hij je meeneemt naar de duistere steegjes en vervuilde wijken van Florence. Op elke straathoek dreigt gevaar, iedereen kijkt mee en niemand valt zonder meer te vertrouwen. Dankzij zijn oog voor detail weet Thomson deze sfeer nauwgezet op de lezer over te brengen. De stad en de karakteristieke personages komen tot leven in de actiegerichte beschrijvingen.

Op veel momenten neemt de auteur goed de tijd om gebeurtenissen uit het leven van Zummo te beschrijven – en soms volgt er ineens een behoorlijke tijdssprong, waar je als lezer wel even aan moet wennen. Die onverwachte onregelmatigheid in vertelde tijd is misschien het enige minpuntje in een verder stilistisch puntgave roman.

Verzwijging ademt een rijke fantasie en is doordrenkt van meesterlijke, zintuiglijke observaties die je vanaf de eerste bladzijde mee terug in de tijd voeren.

Terug naar boven

Gratis boekentips