Recensie: Ripper, Isabel Allende

De Chileense schrijfster Isabel Allende wordt met haar magisch-realistische schrijfstijl wel eens gezien als de vrouwelijke tegenhanger van de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Márquez. Haar oeuvre zal haar dan wel waarschijnlijk niet de Nobelprijs opleveren, haar gelaagde romans over familiegeschiedenissen leverden haar wel een grote schare fans op. Of die ook voor haar nieuwste boek in de rij staan is nog maar de vraag. Met Ripper waagt ze zich op het terrein van de thriller, zich daarbij houdende aan zowat alle conventies die er voor dit genre gelden.

Een groepje mensenschuwe tieners uit heel de wereld speelt via internet het rollenspel ‘Ripper’ waarbij ze proberen misdaden uit het verleden op te lossen met de weinige informatie die ze te pakken kunnen krijgen. Maar het spel komt wel erg dicht bij de werkelijkheid wanneer ze besluiten hun aandacht te verleggen naar het hier en nu, naar enkele moorden die in San Francisco gepleegd worden. Amanda is de gamemaster. De 16-jarige is ook de dochter van Indiana, een massage- en aromatherapeut – en een bloedmooie sensuele vrouw die vele mannenharten op hol brengt. Haar ex-man is inspecteur bij het bureau Moordzaken van de politie en hij onderzoekt momenteel de bizarre moord op een nachtwaker van een school.

Onder de clientèle en vriendenkring van Indiana bevinden zich vele mannen die niet zozeer in haar talenten als heler geloven maar eerder gewoon graag veel in haar omgeving willen zijn. Zo is daar Alan Keller, een erfgenaam van een rijke familie die het geld van de familie er hard doorheen werkt. Maar ook Ryan Miller, een voormalige Navy Seal met een post-traumatisch stresssyndroom, die een vriendschappelijke relatie met haar heeft maar meer wil. En dan ook nog mensen als Carol Underwater, een kanker-patiënte die haar nieuwe beste vriendin wil zijn.

Het boek is onderverdeeld in maanden en dagen, en gaandeweg wordt het plot gecompliceerder. In het begin neemt de auteur ruim de tijd om de karakters te beschrijven en een bepaalde sfeer neer te zetten, richting het einde komt de vaart er steeds meer in. Want er worden steeds meer moorden gepleegd, waarmee de voorspelling van een waarzegster uit lijkt te komen dat de stad San Francisco een bloedbad staat te wachten. Maar nog beangstigender is dat de moorden steeds dichter bij Amanda en haar moeder in de buurt komen.

Isabel Allende laat met Ripper zien dat ze zich kan meten met de beste thrillerschrijvers. Het boek is zorgvuldig opgebouwd, niet al te voorspelbaar en heeft bovendien memorabele personages – niet onbelangrijk voor een thriller die wil uitstijgen boven de middelmaat. Je op 71-jarige leeftijd nog aan een nieuw genre wagen als schrijver getuigt van lef, en hoewel Ripper zeker niet Allendes beste boek is geworden, is het er wel een die nog even na blijft zinderen, niet op zijn minst door de bloedstollende ontknoping.