Recensie: Tussen de regels, Donna Leon

Al meer dan twintig boeken lang schrijft de in Venetië wonende Amerikaanse auteur Donna Leon over de belevenissen van commissaris Guido Brunetti. Fans zijn keer op keer te spreken over de karakteristieke sfeertekeningen van het mysterieuze Venetië en van de manier waarop Brunetti de misdaden oplost die op zijn bordje terechtkomen. In deze nieuwste politieroman draait het allemaal om de brutale roof van oude kostbare boeken uit een bibliotheek, ongetwijfeld geïnspireerd door een recente soortgelijke diefstal in Napels.

Brunetti is juist bezig met het noteren van getuigenverklaringen rond een slaande ruzie van twee taxischippers, wanneer hij gebeld wordt door de hoofdbibliothecaresse van de Biblioteca Merula. Ze wil aangifte doen van de diefstal van verscheidene pagina’s uit eeuwenoude boeken. De afbeeldingen in dergelijk boeken zijn vaak duizenden euro’s waard, en hoewel de beveiliging normaal gesproken goed is, kon het toch gebeuren dat ze uit de band gesneden zijn.

Het eerste onderzoek wijst in de richting van een Amerikaanse professor die dagelijks de bibliotheek bezocht en verschillende boeken heeft ingezien. Van de ene op de andere dag is hij plotseling verdwenen, zonder een spoor achter te laten. Al snel blijkt dat zijn paspoort vals was, en dat hij niet is wie hij zei te zijn. Maar wanneer de bibliotheek onderzoek doet naar andere boeken uit de collectie, wordt duidelijk dat de roof grotere vormen aan heeft genomen. Niet alleen losse pagina’s uit boeken zijn verdwenen, ook complete kostbare boekwerken zijn uit de collectie weggenomen. Het lijkt te veel voor één persoon: zit er een organisatie achter de diefstal?

Tussen de regels neemt je mee in de wereld van oude boeken en bibliotheken en laat zien hoe gewetenloze dieven geld belangrijker vinden dan het in stand houden van cultureel erfgoed. Tussen de regels door lees je veel over de Venetiaanse samenleving en de actualiteit daarin. Donna Leon heeft een geheel eigen schrijfstijl in de misdaadliteratuur, ze schrijft met kennis van zaken en verkiest een degelijke opbouw van het verhaal en de achtergrond boven al te zinderende spanning en onverwachte plotwendingen. Voor sommigen is het verhaal misschien een tikje saai, vooral de liefhebber van een goed misdaadverhaal tegen een sterk uitgewerkte achtergrond komt bij deze auteur en met dit boek aan zijn trekken.

Met name de manier waarop de auteur het levensverhaal van Brunetti in de serie verwerkt, verdient lof. Het is die afwisseling van de persoonlijke schets van het dagelijkse leven van de commissaris met de gebeurtenissen op het werk die het boek kracht geeft en boeiend maakt. Donna Leon is een talentvol verteller die je zonder veel moeite het verhaal insleept en tot het eind toe vastgrijpt met haar beschrijvingen van het leven in Venetië en de zoektocht naar de dader. Tussen de regels is een sfeervol, rustig boek, een verademing te midden van alle sensationele thrillers en misdaadromans, ideaal voor de lange zomeravonden die weer in aantocht zijn.