Recensie: Val der titanen, Ken Follett

Het meesterwerk van de Britse veelschrijver Ken Follett is tot op heden zijn tweeluik over de bouw van een kathedraal in de Middeleeuwen. Maar naast deze historische romans schreef hij ook vele spionagethrillers. In zijn recentste project combineert hij beide genres. De Century Trilogie is een ambitieuze poging om de geschiedenis van de 20e eeuw te vertellen, in zowel persoonlijke levensverhalen als de grote politieke en militaire ontwikkelingen. In deel één, Val der titanen, vormt de Eerste Wereldoorlog het middelpunt. Follett schreef een bevlogen en meeslepend verhaal waarin hij op een fantasievolle manier de paden van personages uit verschillende delen van de wereld laat kruisen.

Het boek vangt aan in 1911 en we zoomen in op een klein dorp op het platteland van Wales. In de plaatselijke mijnen heerst onvrede. Arbeiders verdienen weinig en moeten kampen met slecht materiaal en de dreiging van mijninstortingen. Onder hen is de jonge Billy Williams, die zijn vuurdoop in de mijn beleeft. Hij is gespannen om het donkere gat in te duiken, maar tegelijk opgewonden: hij heeft het gevoel ergens bij te horen. In het armoedige huishouden van zijn ouders is bovendien altijd extra inkomen nodig. Zijn zus Ethel werkt als dienstmeid in de huishouding van de plaatselijke graaf, Fitz. Op een dag wordt de koning uitgenodigd voor een verblijf op het landgoed. De 18-jarige Ethel krijgt onverwachts de kans om uit te blinken, als ze verantwoordelijk wordt voor het huishouden en de hoge gasten tevreden moet houden. Juist als de koning gearriveerd is, vindt er een ongeluk plaats in de mijn. Op aanraden van Ethel bezoekt de koning de getroffen gezinnen. De onderdanen zijn diep vereerd. Maar wat ze nog niet weten is dat hun houding tegenover de adel binnen enkele jaren volledig veranderd zou zijn. Ook Ethel krijgt daar een rol in, op een manier die ze op dat moment nooit zou bedenken.

Want de begindecennia van de 20e eeuw zijn de jaren waarin de arbeidersklasse meer macht krijgt. Via het perspectief van Fitz en zijn zus Maud komen we te weten wat er in de hogere kringen besloten wordt, met op de achtergrond de steeds groter wordende dreiging van een internationaal conflict. Fitz is een voorstander van een oorlog, en ziet de opkomst van de arbeiders met afgrijzen aan. Maud is daarentegen fanatiek tegen een oorlog, maar ze heeft daar ook een reden voor: Walter, de charmante Duitser op wie ze hevig verliefd is. In de kringen rond Fitz maken we ook nog kennis met Gus Dewar, een jonge Amerikaanse diplomaat die er alles aan wil doen om Amerika buiten een eventuele oorlog te houden. Een laatste verhaallijn begint in Rusland, waar de tsaar zijn laatste macht snel aan het verspelen is.

De kracht en het meeslepende element van Ken Folletts eerste deel van de Century Trilogie is erin gelegen dat hij grote gebeurtenissen op het wereldtoneel verbindt met de persoonlijke verhalen van zijn hoofdpersonages. In zijn bijna duizend pagina’s tellende boek laat hij fictieve personages met waargebeurde feiten in aanraking komen. Dat levert een boeiende mix op van geschiedenis en drama. Soms neemt hij de tijd om zijn verhaal te vertellen, geregeld raast hij ook in volle vaart door de geschiedenis heen. Dat laatste doet af en toe wat af aan de diepte van de personages, maar zorgt er wel voor dat hij het verhaal overzichtelijk houdt.

Follett is een meester in het samenstellen van een groter verhaal dat uit meerdere individuele verhaallijnen bestaat, om zo een beeld te schetsen hoe de levens van zijn personages uiteindelijk met elkaar verbonden zijn. Dat wisten we al na het lezen van zijn verhaal over de kathedralenbouwers, en hij toont het hier wederom. De mate van details maakt het verhaal geloofwaardig en echt. Met name zijn beschrijving van de tijd voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog is beklemmend, en doet je op het puntje van je stoel zitten. Je weet dat een oorlog onafwendbaar is, maar toch blijf je net als de hoofdpersonen zoeken naar een uitweg uit een crisis die miljoenen doden tot gevolg zal hebben.

Aan het eind van het verhaal zucht Duitsland onder zware herstelbetalingen, heeft Lenin een ijzeren bewind opgezet, zijn Frankrijk en Engeland opgetogen over de uitkomst van de oorlog en is Amerika ambitieus bezig met een plan om te zorgen dat er nooit meer een oorlog zal uitbreken. In Duitsland wordt ondertussen een opstandeling gevangen gezet, luisterend naar de naam Adolf Hitler. Op naar deel twee.