Recensie: Zusje, Rosamund Lupton

Een bestseller scoren met een ‘oud’ boek, dat is niet veel schrijvers gegeven. De Britse schrijfster Rosamund Lupton wel, die in 2010 Sister, haar debuut uitbracht. In Engeland werd het direct een succes, in Nederland kwam de verkoop van de vertaling Zusje maar moeizaam op gang. Totdat haar boek in het voorjaar van 2013 in een midprice-editie en met een aansprekende cover opnieuw werd gepubliceerd. Sindsdien staat het steevast in de Bestseller Top 60, en vorige week was het zelfs de hoogst genoteerde thriller.

In Zusje maken we kennis met Beatrice Hemming, die geboren is in Engeland maar een leven in New York heeft opgebouwd. Op een dag bereikt haar het bericht dat haar zus vermist wordt. Beatrice had ondanks de afstand een goede band met haar zus Tess, en springt dan ook meteen op het vliegtuig naar Londen. Daar woont ook haar moeder, waarmee ze minder contact had gehouden. De politie is inmiddels op zoek naar Tess en Beatrice gaat tijdelijk in het appartement van haar zus wonen, zolang als nodig is. Daar ontdekt ze dat er enkele dingen waren uit het leven van haar zus waar ze niet van op de hoogte was.

Omdat de politie weinig inspanningen lijkt te verrichten om de waarheid te achterhalen, gaat Beatrice zelf op onderzoek uit. Is ze misschien vermoord, heeft ze zelfmoord gepleegd? De politie gaat uit van het laatste, mede vanwege het feit dat ze aan een depressie geleden zou hebben. Maar Beatrice is er van overtuigd dat haar zusje nooit zelfmoord zou plegen. Een eerder drama in het gezin Hemming moet haar daarvan weerhouden hebben. “Als je iemand van wie je houdt zo hard voor zijn leven hebt zien vechten, hecht je er te veel waarde aan om het zomaar weg te gooien.”

De thriller is geschreven als een soort brief van Beatrice aan Tess. Met de brief probeert ze alle gebeurtenissen rondom de vermissing van Tess op een rijtje te zetten. Rode draad is een uitgebreid verhoor door de advocaat van het Openbaar Ministerie, dat wordt afgewisseld met flashbacks over de zoektocht van Beatrice naar de waarheid omtrent wat er met haar zus is gebeurd. Al direct weet je dus dat er een misdrijf moet zijn gepleegd, een misdrijf dat ook nog eens grote maatschappelijke onrust heeft veroorzaakt, getuige de pers die in grote aantallen is toegestroomd naar het appartement waar Tess woonde.

Dankzij de briefvorm is het begin van het boek een beetje inkomen, maar wanneer je eenmaal aan de stijl gewend bent leest het debuut van Rosamund Lupton als een trein. Het is de grote verdienste van de schrijfster dat dit boek totaal niet aanvoelt als een eerste boek. Sterker, het lijkt alsof ze een ervaren rot is in het (literaire) thrillergenre. Ze maakt de wanhoop van Beatrice om de verdwijning van haar zus tastbaar en geeft beetje bij beetje meer informatie los over de exacte gebeurtenissen. De tegenstelling tussen Beatrice en Tess komt ook goed uit de verf, zij als vrouw die alles goed op orde heeft en gewend is aan rust en regelmaat, terwijl Tess qua karakter juist het tegenovergestelde is. Maar uiteindelijk blijkt dat de zusjes toch meer op elkaar lijken dan vooraf gedacht.