Recensie: Zuurstof, Patricia Cornwell

Met meer dan 100 miljoen verkochte boeken is Patricia Cornwell een van de succesvolste Amerikaanse hedendaagse auteurs. Ze is voornamelijk bekend vanwege de serie rond Kay Scarpetta, forensisch patholoog. Cornwell schrijft de boeken in een behoorlijk snel tempo, vanaf 1990 verscheen er bijna ieder jaar wel een nieuw deel. Zuurstof is de 21e thriller met Kay Scarpetta in de hoofdrol. CSI in boekvorm, dankzij de grote aandacht voor het werk van een patholoog en de nauwgezette reconstructies van misdaden die er met dat werk gemaakt kunnen worden.

Kay Scarpetta is al enkele dagen geveld door ziekte – of misschien door de naweeën van een onderzoek kort daarvoor op een basisschool waar een aantal kinderen in koele bloede zijn neergeschoten. Maar haar collega’s hebben haar nodig: op het terrein van de universiteit MIT te Cambridge wordt het ontzielde lichaam van een student aangetroffen, half naakt, omwikkeld met een witte doek. Hoe is ze om het leven gekomen? Vlak voordat ze op weg gaat naar de crime scène laat ze nog even de hond uit, en heeft daarbij het gevoel bekeken te worden. Dat blijkt ook zo te zijn, want even later ziet ze een gestalte wegrennen. Wie was het, en wat heeft het met deze zaak te maken? Al snel ontdekt Kay dat er overeenkomsten zijn met een aantal moorden in Washington, waar haar man Benton, werkzaam voor de FBI, onderzoek naar doet.

Het onderzoek bij de dode studente levert nog meer vragen op. Ze lijkt een rustige dood te zijn gestorven, maar alles wijst tegelijk op een dood door verstikking. Hoe kan het dan zijn dat er nergens sporen zijn te vinden van een worsteling? En welk verband is er tussen de studente en Kays nicht Lucy? Geholpen door Benton probeert Kay achter de waarheid te komen. Hoe verder het onderzoek voert, hoe dieper de twee verzeild raken in iets dat hen boven het hoofd lijkt te groeien. De vraag is vooral hoe lang het nog duurt voordat het volgende slachtoffer zal vallen. Een verband met een oude moordzaak van 17 jaar geleden, tegenwerking van Bentons superieuren en een een louche firma die eigendom is van een teruggetrokken miljonair. Alle ingrediënten die zo kenmerkend zijn voor de boeken uit de Kay Scarpetta-serie.

Het voor een thriller vrij uitgebreide boek speelt zich af in de loop van slechts enkele dagen. Bijna van minuut tot minuut beschrijft Patricia Cornwell de stappen die Kay Scarpetta neemt in haar onderzoek naar het lichaam van de studente. Dat levert vaak gedetailleerde scènes op. Een stevige maag is dan ook aan te bevelen bij het lezen van dit boek. “Ik sla weefsel terug, maar haal de voorkant van haar ribbenkast nog niet weg. Ik vind de vertakking van de aorta voor de s1-gewrichten aan de rand van het bekken. In de buitenste bekkenader aan haar linkerzijde breng ik een katheter in en daarna injecteer ik een flinke hoeveelheid roze balsemvloeistof.”

Soms halen die uitgebreide beschrijvingen wat van de spanning weg. Maar meestal gaat het daarna weer direct verder naar de volgende ontwikkeling in het plot die de zaak weer in een ander licht doet staan. Door al die details is het wel belangrijk om je aandacht erbij te houden. Want elke aanwijzing telt, en leidt dichter naar de ontknoping, die misschien een beetje voorspelbaar is, maar wel tot aan het einde toe spannend blijft.