Recensie: Zwarte lelies, Michel Bussi

Nadat eind vorig jaar de eerste thriller van de Franse auteur Michel Bussi naar het Nederlands werd vertaald, is het nu tijd voor de volgende. Zwarte lelies (Nymphéas noirs) stamt uit 2011 en kende destijds in Frankrijk een groot succes. Het boek kan gezien worden als zijn doorbraak naar het grote publiek. In deze boeiende thriller weet hij een benauwend beeld te schetsen van het leven in het dorpje Giverny, bekend als pelgrimsplaats voor de vele bewonderaars van de schilder Claude Monet.

Iedere dag komen busladingen vol toeristen zich melden bij het woonhuis van Claude Monet, om het huis en de tuin te bezoeken waar hij een groot gedeelte van zijn belangrijkste werken schilderde, waaronder de bekende lelie-schilderijen. Tussendoor voltrekt zich het leven van de paar honderd dorpsbewoners min of meer gescheiden van die stroom dagjesmensen. Op een dag komt het dorp op zijn kop te staan door de vondst van het lijk van de rijke arts Jerôme Morval. Inspecteur Laurenç Sérénac, recent overgeplaatst vanuit het warme zuiden, neemt de zaak op zich, aan hem de taak om tussen de dorpsbewoners de schuldige te zoeken.

Zijn gangen door het dorp worden geobserveerd door een nieuwsgierige, wat mopperige dame op leeftijd die in de nabijgelegen oude molen woont, samen met haar hond Neptunus. Ze weet duidelijk meer van de zaak, en heeft zelf ook een verdachte op het oog. Toch weigert ze de politie in te lichten, en gaat ze ondertussen zelf verder op onderzoek uit. Zo ziet ze ook hoe de jonge inspecteur wel erg veel belangstelling aan de dag legt voor de bevallige (getrouwde) dorpsonderwijzeres. Dat haar man vervolgens als hoofdverdachte wordt aangemerkt maakt de zaak er niet eenvoudiger op. Had de onderwijzeres een verhouding met Morval, en was zij misschien slechts een van de vele vrouwen in Morvals leven?

Drie vrouwen staan centraal in deze enerverende, maar soms wat erg verhalende thriller. Naast de oude vrouw en de jonge onderwijzeres speelt namelijk ook nog de 11-jarige Fanette een rol. Ze is enig kind van een alleenstaande, hardwerkende moeder, en heeft ambities om schilder te worden. Gaandeweg blijkt dat de levens van deze drie vrouwen op een bijzondere manier met elkaar verbonden zijn.

Michel Bussi is een meester in het combineren van een gedegen achtergrondverhaal met een intrigerende moordzaak. Of eigenlijk meerdere moordzaken, want Jerôme Morval is niet het enige slachtoffer in het boek. Kunstliefhebbers komen goed aan hun trekken met de vele verwijzingen naar werken van Claude Monet en zijn leven in het dorpje Giverny. Maar ook de fans van een spannend verhaal waarin de afloop tot de laatste hoofdstukken onduidelijk blijft kunnen bij Bussi terecht. Waarom werd Jerôme Morval vermoord, had het met de kunsthandel te maken of met de liefde? De twee sporen zijn allebei goed uitgewerkt, en tussendoor is er een altijd aanwezige spanning wie het volgende slachtoffer zal zijn. De auteur weet je tot het laatst toe te verrassen met nieuwe plotwendingen en spannende verwikkelingen.