Bol.com lanceert Lees Magazine (en wij waren erbij!)
Afgelopen zondag lanceerde Bol.com Lees Magazine, een online magazine waar boekliefhebbers zich volledig kunnen onderdompelen in de wereld van boeken en auteurs. Een fantastisch initiatief natuurlijk – en wij waren erbij. Wij vertellen je alles over de lancering en wat je nog meer moet weten over Lees Magazine.
De lancering
Op een prachtige locatie aan het IJ in Amsterdam lanceerde Bol.com afgelopen zondag Lees Magazine. Het is een beetje het kindje van Janneke Siebelink, redacteur boeken bij Bol.com; een platform waarop de auteur meer kan vertellen dan slechts de ruimte die de achterflap biedt en echt in aanraking kan komen met zijn of haar doelgroep. Lees Magazine moet een soort van communicatieplatform worden. Een plek waar het verhaal achter het verhaal wordt verteld. Want, zoals Siebelink zo mooi verwoordde, “alles heeft een reden in een boek, vaak nog meer dan in het leven zelf.”
Het is bewonderenswaardig dat Bol.com, in essentie niet meer dan een webshop maar inmiddels allang niet meer alleen, een dergelijke stap durft te zetten. De visie om te groeien naar een communicatieplatform en te investeren in lezen en boeken is een gedurfde, maar tegelijkertijd ook een passende stap.
Om de tafel
Het lanceren van een online magazine doe je natuurlijk niet alleen. Siebelink ging in gesprek met Rudolph van Veen, Simone van der Vlugt, Ronald Giphart, Laurentien van Oranje, Jan Siebelink en Stella Bergsma over hun gezamenlijke passie: boeken.
Ze vroeg naar hun favoriete boeken (die vertellen we je later in een apart artikel), hun schrijversverhaal en legde de auteurs een paar onmogelijke vragen voor. Want hoe zou de wereld eruit zien zonder boeken? (Koel, volgens Giphart, want boeken maken ons empathischer) Wie is hun grootste criticaster? (Dat blijken vooral de partners te zijn) En zijn ze nog steeds zenuwachtig als ze hun manuscript voor het eerst laten lezen? (Ja!)
Er ontstond een leuk en levendig gesprek tussen gelijkgestemden, zoals vrienden praten over hun werk, het leven en de wereld. Ondanks het publiek en de kijkers via de livestream was de sfeer intiem – en met de nodige humor.
Schrijfster en columniste Anne Eekhout (bekend van Dogma en Op een nacht) las een treffende column voor. Een boek heeft pas waarde als het gelezen wordt, was de passende boodschap.
Lees Magazine
Na een druk op de knop van prinses-auteur Laurentien van Oranje was het dan eindelijk zover: de officiële lancering van Lees Magazine. Bol.com creëert met Lees Magazine een platform waarin oriëntatie en inspiratie voorop staan, zodat boekliefhebbers nog beter geholpen worden bij de zoektocht naar het juiste boek. Het staat vol nieuwtjes, achtergrondartikelen, interviews en boekentips van auteurs en experts. Ook is er een leesclub, waarbij je gratis kans maakt om het geselecteerde boek van de maand te lezen en te bespreken. Zo kom je nog meer in contact met andere boekenfans en leesfanaten.
Het magazine heeft verschillende terugkerende rubrieken; denk hierbij aan recensies, boekennieuws, een boekenagenda en lijstjes in alle verschillende genres; van kinderboek tot thriller en van kookboek tot roman. Dit alles kun je terugvinden via lees.bol.com Wij raden je aan om zeker even een kijkje te nemen!
Dank je voor dit verslag. Graag gelezen!
Dank je voor dit verslag. Graag gelezen!