Boekhandel & Uitgeverij

Chocoladegeur in boekhandel doet verkoop stijgen

Goed nieuws voor boekhandels die in de problemen zitten door afnemende verkopen. Spuit een flesje chocoladegeur in de winkel en de klanten kopen gegarandeerd meer boeken. Dat blijkt uit Belgisch onderzoek.

Dat chocoladegeur mogelijk zorgt voor een toename in de verkopen werd al duidelijk in 2011 uit een afstudeeronderzoek. Maar nu staat het ook officieel in een peer-reviewed wetenschappelijk tijdschrift.

Belgische onderzoekers van de universiteit van Antwerpen verspreidden tien dagen lang de helft van de openingstijden een chocoladegeur in een lokale boekhandel. De geur was subtiel genoeg dat het niet meteen opviel, maar wel sterk genoeg om te worden opgemerkt wanneer de klanten er op gewezen werden. De bewegingen van elke vijfde bezoeker aan de winkel werden gevolgd: waar blijven ze staan, welke boeken bekijken ze, en welke nemen ze mee?

Wat bleek: klanten pakten 2,22 keer vaker meerdere boeken op om ze in te zien dan wanneer er geen geur aanwezig was. Ook waren klanten minder snel geneigd om gericht naar slechts een boek te zoeken en deze af te rekenen, ze bleven langer hangen en maakten sneller een praatje met het personeel.

Ook werd onderzocht welke genres beter scoorden met een chocoladegeur in de winkel. Niet verrassend bleken boeken die een link hadden met chocola – kookboeken en romantiek – het beter te doen dan boeken die daar geen link mee hadden. De verkoop van boeken in die eerste categorie steeg met 40%, maar die in de tweede categorie ook nog steeds met 22%.

De onderzoekers geven boekhandels als tip mee om bij verschillende genres verschillende geuren in de winkel te verspreiden.

Ben je boekhandelaar en wil je het ook eens uitproberen? De deo-spuitbus Dark Temptation van Axe heeft een chocoladegeur…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *