Boekhandel & UitgeverijLiteratuur

Drie tips van Tatiana de Rosnay aan beginnende schrijvers

Gisteren verscheen het nieuwste boek van de Franse schrijfster Tatiana de Rosnay in Nederland, onder de titel Onvoltooid verhaal. In haar boek beschrijft ze onder andere hoe een succesvolle schrijver zich verliest in de wereld van Facebook en Twitter. De Franse zender FranceTV vroeg haar naar drie tips waar beginnende schrijvers hun voordeel mee kunnen doen.

Bespeel de sociale netwerken
“Op de sociale netwerken moet je geestig zijn! Zo inventief als in je romans.” De Rosnay begon ooit met een blog, stapte over naar MySpace en gebruikt nu actief Facebook en Twitter. Op Facebook heeft ze bijvoorbeeld een fictief personage waar ze een account voor bijhoudt: Angèle Rouvatier, een thanatopracteur met een Harley Davidson.

“En daarnaast is er Twitter. Daar ben ik sinds 2009 actief. Dat stelde me bijvoorbeeld in staat ideeën onder mijn volgers te verzamelen voor de titel van mijn nieuwste roman. En op Instagram heb ik een account aangemaakt voor de hoofdpersoon van mijn nieuwe roman, Nicolas Kolt. Veel mensen hebben niet eens door dat het een fictief personage is!”

Herlees je schrijfsels hardop
“Wanneer je vijftig of honderd pagina’s zonder nadenken hebt geschreven, heb je geen roman geschreven. Je moet jezelf de vraag stellen, aan wie wil ik dit verhaal vertellen?” Volgens de schrijfster is het belangrijk dat je goed nadenkt over je verhaal, en vooral ook de manier waarop je het wil vertellen.

“En houd het simpel: niet teveel lidwoorden of bijwoorden gebruiken. Maar vooral, herlees hardop wat je geschreven hebt.”

Vind een uitgever die in je gelooft
“Succes met je boek is een combinatie van twee dingen: een uitgever die van je boek houdt en de ontmoeting met je publiek in de boekhandels. Als een uitgever er in slaagt de boekwinkels warm te maken voor je boek, kom je in de magische cirkel van succes. Zelf had ik dat met de publicatie van Haar naam was Sarah, gevolgd door Die laatste zomer, en vervolgens de komst van de verfilming van Haar naam was Sarah.”

Zelf zit De Rosnay sinds enige tijd bij uitgever Héloise d’Ormesson. Volgens de schrijfster is de invloed van de uitgever op haar succes zelfs groter dan het plot van haar boeken, haar schrijfkwaliteit of haar aanwezigheid op sociale netwerken.

Tatiana de Rosnay is dit weekend te gast op Manuscripta. Op zondag 1 september presenteert ze er haar nieuwe boek. Wim Brands gaat in gesprek met haar, na afloop zal ze voor het publiek signeren.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *