Boekhandel & Uitgeverij

Einde lijkt in zicht voor Lonely Planet

De uitgever van de welbekende Lonely Planet-reisgidsen maakte vorige week bekend dat een aanzienlijk deel van de banen bij het bedrijf zal verdwijnen. Volgens velen luidt deze stap het einde in van de iconische blauwe reisgidsen.

Lonely Planet telt momenteel vijf vestigingen wereldwijd en 400 medewerkers. Zeker 80 – maar volgens sommige bronnen meer – van deze arbeidsplaatsen gaan op de schop, vooral in de Australische vestiging. Onder de redacteurs die weg moeten zitten veel ervaren rotten. “Het is als een vliegtuig dat in een gebouw crasht,” aldus een van de schrijvers van Lonely Planet. Gevreesd wordt voor het verdwijnen van lang opgebouwde kennis rondom reisbestemmingen, onderzoeksmethoden en journalistieke vaardigheden.

Het bedrijf heeft aangekondigd door te zullen gaan met de uitgave van de reisgidsen, maar het is nog niet bekend of het in staat is om gidsen van alle bestemmingen te blijven maken. Momenteel verkoopt Lonely Planet beschrijvingen van 500 bestemmingen in 195 landen. De reisgidsen worden uitgebracht in 11 talen.

Daniel Houghton, topman bij de reisgidsmaker, wil “’s werelds beste reisgidsuitgever verbinden met 21e eeuwse technologie” zoals apps, social media en user-generated content. Juist over dat laatste zijn negatieve geluiden te horen. Concurrent Frommer gaf verleden week nog af op de door ‘amateurs’ gemaakte reisbeschrijvingen op internet. “Onze lezers hoeven niet te vertrouwen op amateuristische, makkelijk verzonnen door internetters geschreven meningen over plaatsen die ze alleen maar vrijblijvend bezocht hebben, terwijl ze in slechts één hotel verbleven.” In plaats daarvan kunnen Frommer-lezers gebruik maken van professionele journalisten met een indrukwekkende staat van dienst, wil Frommer het publiek duidelijk maken.

In 2007 kwam Lonely Planet in handen van BBC Worldwide, maar deze verkocht het afgelopen voorjaar aan het Amerikaanse bedrijf NC2. De werknemers van Lonely Planet waren over deze laatste overname naar verluidt al niet echt te spreken. De nieuwe eigenaar had zijn geld verdiend in de sigarettenbusiness en stelde de 24-jarige, net afgestudeerde Daniel Houghton aan als directeur.

De reisgidsenuitgeverij is de laatste jaren in een neergang terechtgekomen, na een piek in het aantal verkopen in 2008. Reizigers nemen steeds minder hun toevlucht tot traditionele papieren reisgidsen en bezoeken internetsites als Expedia en TripAdvisor voor reistips en aanbevolen bestemmingen. Ironisch genoeg was het juist de Lonely Planet die al vroeg de kracht van het internet inzag. In 1995 lanceerde het bedrijf al een online reisforum. De blauwe gids zal er nu alles aan moeten doen om het verlies in papieren verkopen goed te maken en de ‘eenzame’ reiziger ook digitaal aan zich te binden.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *