Inspiratie

Einde voor de Sony Reader: wat doet Bol.com?

Bijna vijf jaar geleden, in september 2009, stond Bol.com samen met Sony praktisch aan de wieg van het digitale lezen in Nederland. De afgelopen week werd bekend dat Sony geen nieuwe ereaders meer op de markt zal brengen. Dat betekent dat Bol.com nu aan zet is. Wat zijn de opties die het bedrijf heeft? Eind augustus 2009 was het eindelijk zover. Na een tijd van geruchten leek het moment van een doorbraak van het digitale lezen in Nederland aangebroken. Bol.com startte met de verkoop van de Sony Reader in Nederland, tegelijk met een aanbod van zo’n 2.000 Nederlandstalige ebooks. Dat aanbod ebooks is inmiddels zo’n 15 keer zo groot. Maar wie dit weekend bij de afdeling ereaders van Bol.com kijkt kan niet anders dan teleurgesteld raken. Direct uit voorraad leverbaar zijn nog slechts een achttal verschillende apparaten, waaronder meest b-klasse ereaders van enkele jaren oud. Slechts één ereader die dit jaar is verschenen: de net nieuwe Icarus Illumina, die qua specificaties ook meteen de beste is. De Sony Readers zijn sinds kort uitverkocht en zoals nu bekend komen er geen nieuwe meer. Op het gebied van ebooks timmert Bol.com nog steeds goed aan de weg. Het marktaandeel van het bedrijf is niet bekend, maar zal naar schatting boven de 50% liggen. In 2012 was het nog 80%, maar sindsdien zijn Kobo en Apple ook naar Nederland gekomen. Met het verdwijnen van de Sony Reader, naast Kobo op dit moment de enige ‘premium’ ereader op de Nederlandse markt, zal Bol.com iets moeten verzinnen om dat marktaandeel vast te houden. Wat kan het bedrijf doen? – Op dezelfde voet doorgaan. Het blijven verkopen van wat onbekendere merken als Icarus, Autovision en Aluratek en hopen dat de klanten naar de site zullen blijven komen voor de ebooks. Het gevaar hierbij is dat Kobo en straks Amazon met hun eigen ereaders die zijn voorzien van ingebouwde ebookwinkel Bol zowel op apparaatgebied als op ebookgebied voorbijstreven. Amazon is bezig met de ontwikkeling van een Nederlandstalige ebookwinkel en komt mogelijk in 2015. – Een eigen ereader op de markt brengen. Deze stap valt niet te verwachten, want het ontwikkelen van een eigen ereader is niet goedkoop en geen garantie voor succes. Het toenmalige Selexyz probeerde het bijvoorbeeld met de Oyo (wie kent hem nog?), maar dat mislukte. – Aansluiten bij een grotere ereaderproducent. Eigenlijk dus hetzelfde als vijf jaar geleden met Sony, maar dan met een andere fabrikant. Het probleem is dat er momenteel weinig grote fabrikanten over zijn. Het Duitse initiatief Tolino is een optie, die hebben in Nederland nog geen samenwerkingspartner. In Vlaanderen werken ze sinds kort samen met Standaard Boekhandel. – Gokken op het einde van de ereader, en alles inzetten op lezen via tablets en smartphones. Een ebookabonnement à la Spotify ontwikkelen (samenwerken met het in oprichting zijnde Riddo, een initiatief van enkele Nederlandse uitgeverijen). – De markt voor ebooks opgeven en focussen op andere producten. Met de dreigende komst van Amazon zie je nu al dat Bol.com in snel tempo nieuwe sub-shops toevoegt. Snel uitbreiden en weinig meer investeren in risicovolle onderdelen zoals ebooks en ereaders lijkt ook een redelijke optie. – … Wat denk jij dat Bol.com zou moeten doen, nu Sony gestopt is met ereaders en de markt voor digitaal lezen nog altijd niet tot grote groei gekomen is in Nederland?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *