Boekhandel & Uitgeverij

Innovatieve multiplatformpublicatie ‘Verdiende aandacht’ gaat internationaal

Uitgeverij De Arbeiderspers/A.W. Bruna brengt de multiplatformpublicatie Verdiende aandacht van Klaas Weima naar de Engelstalige markt. De publicatie, die vorig jaar in Nederland werd gelanceerd, bestaat uit een papieren boek, een iPad- en iPhoneapp, een blog en sociale media-accounts. Enkele vragen aan Timo Boezeman, de uitgever van Verdiende aandacht.

Waarom maakte je ‘Verdiende aandacht’ en wie moet het lezen?
Verdiende aandacht richt zich in eerste instantie op marketeers en communicatieprofessionals, maar is ook voor een veel bredere doelgroep (iedereen die bedrijfsmatig en/of namens merken communiceert) interessant en leerzaam. Het is ontstaan uit een steeds groter groeiende verzameling podcasts van interviews met grote (veelal) internationale namen, de zogenoemde visionairs. Hun verhalen bleken zo interessant en waardevol te zijn, dat Klaas daar meer mee wilde doen. Door zijn eigen visie vanuit zijn praktijk (zijn bedrijf Energize doet exact wat Earned Attention beschrijft) over die van de visionairs te leggen, ontstond er een nieuw verhaal: die van de reis van jouw merk naar verdiende aandacht. Daarbij is de wereld van marketing en reclame ook zeer aan het veranderen, nu mensen zoveel reclameprikkels op zich afgevuurd krijgen elke dag. Simpelweg advertentieruimte kopen en zenden werkt niet meer, je moet de aandacht van de consument echt verdienen. En dat vraagt een geheel andere aanpak.”

De verschillende onderdelen van de publicatie Verdiende Aandacht vullen elkaar aan in plaats van simpelweg een kopie van elkaar te zijn. Zo biedt de gratis iPhone-app de volledige audioweergave van de interviews die in het boek staan afgedrukt. De betaalde iPad-app heeft alle inhoud van het papieren boek, maar op een interactieve manier weergegeven en verrijkt met extra informatie, voor een lage prijs. Op het blog en via sociale media kan de lezer terecht voor verdieping en nieuws rondom het onderwerp van het boek. Het hele platform is nu ook beschikbaar in het Engels, onder de titel Earned Attention.

Wat zijn de leerpunten van de multiplatformbenadering nu bijna een jaar na de lancering van de Nederlandse editie?
“De belangrijkste leerpunten zitten hem voornamelijk in de ontwikkeling en de lancering. Bij de Nederlandse uitgave was niet alles gelijktijdig klaar, waardoor we een gefragmenteerde lancering hadden. Dat zorgde soms voor media-aandacht voor de apps, terwijl die er nog niet waren. Ook is gebleken dat een how-to video van de (betaalde) iPad-app echt een toegevoegde waarde biedt voor de nog twijfelende consument. ”

Is de internationalisering een kwestie van vertalen naar het Engels en lanceren, of vraagt een internationaal publiek nog een andere benadering?
“Ja en nee. Het is volledig vertaald, maar hier en daar inhoudelijk ook wat aangepast voor de internationale markt. De benadering van de internationale markt is in principe niet een andere dan de onze. Behalve dat je internationaal natuurlijk minder bekend bent (en andersoortige relaties hebt) dan in eigen land. Dat wordt een kwestie van opbouwen, bijschaven, ons netwerk uitbreiden en het op een volgend moment nog weer beter doen. Alle begin is lastig, maar je zult ergens een keer moet beginnen.”

Zie je ook mogelijkheden om dit soort projecten met andersoortige boeken te doen (bijv. fictie), of lenen het onderwerp en de doelgroep van dit boek zich juist goed voor een multiplatformbenadering?
“Dit werkt natuurlijk erg goed voor non-fictie, en zeker in de businesshoek waar mensen steeds vaker gewend zijn en behoefte hebben aan meer dan een statisch boek alleen. De kracht zit hem niet alleen in de diverse platforms, maar vooral ook in alle extra content die al vanaf de start beschikbaar was. Als je dat ook bij een fictietitel hebt, zou het daarvoor in mijn optiek net zo goed kunnen werken. Of dit het ei van Columbus is zal de tijd uitwijzen. Maar ook hierbij geldt het adagium: uitproberen, leren, bijschaven en verdergaan.”

Een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *