Recensie: Alles wat je lief is, Nicola Yoon

Nicola Yoon bestormde met Alles wat je lief is binnen no time de New York Times bestseller lijst. Niet verwonderlijk, want het bijzondere YA-boek heeft alle ingrediënten voor een succesvol debuut. Het verlangen van de 18-jarige Madeline naar een grotere wereld, een normaal leven, lijkt door haar ziekte onbereikbaar. Buurjongen Olly brengt daar echter verandering in en voor het eerst in haar leven zet Madeline alle veiligheid op het spel voor de liefde. Yoon trekt je in een bijzondere wereld vol krabbels, e-mails en notities van iemand die gevangen zit in een bubbel. Met een vleugje humor en een twist vol verraad weet ze je bladzijde na bladzijde te boeien. Dit maakt dat Alles wat je lief is je nog lang zal bijblijven.

Madeline Whittier is voor het laatst buiten geweest toen ze een paar maanden oud was. Ze heeft SCID, een immuunziekte waardoor ze allergisch is voor de buitenwereld. Alles kan haar ziek maken, zelfs het kleinste virus kan haar fataal worden. Madeline spendeert haar hele leven dan ook thuis, waar alles en iedereen gedesinfecteerd moet worden voordat het met haar in aanraking kan komen. De enige mensen die ze ziet zijn haar moeder, die tevens arts is, en haar verpleegster Carla. Sporadisch komt er een leraar langs, van wie ze online les krijgt, om haar werk te beoordelen.

Maddies wereld is klein. Ze leest, kijkt films of speelt spelletjes met haar moeder. Op internet schrijft ze spoilende boekbesprekingen. Ze praat soms met Carla over boeken en over haar verlangen naar een normaal leven. Maar haar dagen zijn altijd hetzelfde, zonder vrijheid om te gaan en staan waar ze maar wil.

Dan krijgt Maddie een nieuwe buurjongen. Hij heet Olly, is perfect in alle opzichten en Maddie krijgt een beeld van het leven buiten haar kamer. Hun vriendschap begint nieuwsgierig voor het raam en ontpopt zich niet veel later online. Al snel is dat niet meer genoeg. Er volgen stiekeme afspraakjes in Madelines huis, onder het toeziend oog van Carla, waarbij lichaamscontact absoluut verboden is. Maar wat kun je, als de liefde opbloeit en je eindelijk de buitenwereld binnen handbereik hebt? Pas dan beseft Madeline wat ze al die tijd heeft gemist en voor Olly is ze bereid alles op het spel te zetten. De vraag is alleen: hoeveel kan haar lichaam aan?

Alles wat je lief is is een debuut om verliefd op te worden. Nicola Yoon neemt je vanaf de eerste pagina mee in de belevings- en gedachtewereld van Maddie. Dit doet ze door middel van krabbels, tekeningetjes, spoilende boekrecensies, e-mails, dagboekfragmenten en chatgesprekken. De keuze om het verhaal hiermee af te wisselen past niet alleen perfect in een young adult boek, maar vooral ook in de kleine wereld waar Madelines leven zich afspeelt. Er is daardoor de nodige afwisseling, gezien de beperkte setting en het beperkte aantal karakters in het verhaal.

Het is duidelijk dat Yoon haar karakters zorgvuldig heeft gekozen en daar ook consequent in blijft. De overbezorgde moeder, de lieve verpleegster, de knappe buurjongen en de gewelddadige vader: het hadden heel gemakkelijke karikaturen kunnen worden, maar Yoon weet het goed te doseren. Door haar toegankelijke schrijfstijl lezen de korte hoofdstukken lekker weg. Er wordt niet onnodige uitgeweid over details. In het begin is het vooral de nieuwsgierigheid naar het leven van het meisje in haar bubbel, maar later zorgen de prikkelende verliefdheid, de groeiende vraagtekens en de vlucht naar een normaal leven dat je bladzijde na bladzijde blijft omslaan. In de kern is Alles wat je lief is een verhaal over volwassen worden en keuzes maken, prachtig omvat in een ondenkbare romance die je overweldigt, overdondert en omver blaast.

Het is onmogelijk om dit boek te laten liggen. Je zult worden geraakt door het verhaal, verliefd worden op de karakters en met ingehouden adem van nieuwsgierigheid verder willen lezen.

Alles wat je lief is / Nicola Yoon / Vertaling: Esther Ottens / Queriodo / Paperback: €16,99 / Ebook: €9,99