Recensie: Brandhaard, Andy McNab

Een goede schrijver heeft over het algemeen ofwel een goed inlevingsvermogen of hij schrijft over eigen ervaringen. Voor de Britse schrijver Andy McNab is het in elk geval dat laatste. Als voormalig SAS-militair was hij betrokken bij diverse acties van de elite-eenheden van het Britse leger. Met zijn Nick Stone-boeken schreef hij een populaire thrillerserie, in 2012 begon hij met een nieuw seriepersonage, Tom Buckingham. Omdat hij nog steeds gezocht wordt door terroristische organisaties verschijnt hij niet herkenbaar in beeld in de media. Bovendien moet hij de boeken die hij schrijft eerst laten goedkeuren door het Ministerie van Defensie, voor het geval er misschien gevoelige informatie in zou staan.

SAS-sergeant Tom Buckingham is gelegerd op een grote basis in Afganistan wanneer daar een groepje Taliban-strijders infiltreert en een aanslag pleegt. Hij ziet zijn maat voor zijn ogen sterven en komt er bovendien achter dat de terroristen hulp hebben gekregen van binnenuit. Als hij zijn meerderen er mee confronteert dat er een verrader werkzaam is op de basis, krijgt hij anders dan verwacht geen beloning maar wordt hij juist teruggestuurd naar Groot-Brittannië.

Gedesillusioneerd keert hij terug naar zijn ouders en vriendin. In zijn thuisland is echter groot oproer. Diverse aanslagen van moslims hebben het land in een soort staat van beleg veranderd. Moslims, zowel fanatieke als gematigde, gaan de straat op om te protesteren tegen de in hun ogen onterecht negatieve behandeling van hun geloofsgenoten. En daarnaast is ook nog eens Toms vriendin teruggegaan naar haar familie in Frankrijk.

Dan is het nog maar een kleine stap om een verbitterde militair te worden, en zoals hem zijn er meer, ontdekt Tom al snel. De organisatie Invicta probeert die militairen te helpen aan een eerzaam leven en raapt ze op uit de goot. Invicta wordt geleid door een oud-klasgenoot van Tom, de charismatische Vernon Rolt. Rolt weet Tom te strikken voor een baan, maar ook de binnenlandse veiligheidsdienst wil Tom inzetten, vanwege zijn ervaring. Die vrezen namelijk dat de oplopende spanning in de samenleving wel eens in een grotere aanslag kan uitmonden.

De kracht van de boeken van Andy McNab zit hem in de korte hoofdstukken en de actiescènes. De schrijver verdoet geen tijd met lange introducties of beschrijvingen, je zit vanaf de eerste bladzijde middenin de actie. Dat is ook het geval bij Brandhaard, en het zorgt ervoor dat je het boek snel uitleest. Je wordt gegrepen door de gebeurtenissen en die laten je tot het eind toe niet meer los.

Bovendien zit er zoveel actualiteit in de thriller dat je een onaangenaam gevoel van herkenning krijgt. De vele ex-Syriëgangers die in het boek voor angstige gevoelens zorgen, een overheid die de toestroom van buitenlanders niet onder controle lijkt te hebben, een charismatische leider die de oplossing voor het probleem zoekt in gedwongen deportatie, alles komt ook voor ons Nederlanders heel dichtbij.

Als er een ding is dat je de auteur kunt verwijten is het misschien het feit dat er wel erg makkelijk met dood en leven wordt omgesprongen, ook door de hoofdpersoon. Een grijs gebied lijkt niet te bestaan, goed is goed en fout is fout. Juist dat soort zwart-witdenken zorgt meestal niet voor een mogelijke oplossing van conflicten en spanningen in een samenleving.