Recensie: De mannen van Raan, Martine de Jong

Blogger van het eerste uur en mede-oprichtster van Recensiekoning Martine de Jong debuteert als romanschrijfster met De mannen van Raan, een vlot lezend verhaal over het doolhof dat liefde heet. Hoe ver kan of moet je gaan als het object van je liefde iets voor je verborgen houdt?

Koop dit boek: Paperback Ebook

De dertigjarige programmeur Per Pennings heeft iets met structuur en lijstjes. Hij houdt van jongs af aan een dagboek bij waarin hij alle hoogtepunten van zijn leven opschrijft. Na al die jaren heeft hij het systeem geperfectioneerd en is hij van losse boekjes overgestapt op blaadjes die hij meteen in ordners kan wegbergen. Want: ‘Rondlopen met je geheimen is vragen om moeilijkheden.’ Die zin vormt het startpunt en de kern van het verdere verhaal, waarin hij kennismaakt met een aantrekkelijke jonge vrouw die in hetzelfde pand als hij zelf werkt. Raan. Haar naam doet exotisch aan, maar die naam is niet het enige geheimzinnige aan haar. Ze dringt zich min of meer op aan hem, en haar doortastendheid blijkt de juiste manier om Per om haar vingers te winden.

Hij is vanaf het eerste moment in haar ban, en al snel krijgen ze dan ook een relatie. Alhoewel Raan het zelf niet zo onder woorden wil brengen. ‘Ik doe niet aan verkering, maar ik zal er over nadenken.’ Toch lijkt ze zich helemaal aan hem te willen geven, tot het moment dat Per haar familie ontmoet. Steeds vaker wil Raan ‘even alleen zijn’, en die periodes worden langer en onvoorspelbaarder. De ene dag lijkt er geen vuiltje aan de lucht, de andere dag reageert ze niet op zijn berichtjes en laat ze niets van zich horen. Als hij ernaar vraagt, wimpelt ze hem af en lijkt ze er plotseling weer helemaal voor hem te zijn. Wat zit er achter haar mysterieuze gedrag?

De titel van de roman geeft al wat weg over de inhoud van het verhaal. Per moet Raan delen met andere mannen, uit haar verleden, maar misschien ook wel uit haar toekomst. Gestructureerd als hij is, maakt Per lijstjes van die mannen, om hun sterke en zwakke punten tegen elkaar af te wegen. Die lijstjesdrang, en de andere karaktertrekken van zowel Per als Raan, maken het verhaal en de personages kleurrijk.

Niet dat het overigens allemaal heel diep gaat in De mannen van Raan. Het verhaal mist nog wat gelaagdheid, en belangrijker misschien nog wel, een consistente opbouw van personages. Dat valt bijvoorbeeld op bij de lijstjesdrang van Per, die in het begin van het boek uitgebreid aan bod komt en voor een luchtige toon zorgt, maar die gaandeweg steeds meer uitdooft. Per wordt ‘normaler’, terwijl zijn eigenzinnige gedrag in de eerste helft juist zo fascineerde.

Martine de Jong verstaat de kunst van het vertellen van een verhaal, zoveel wordt echter wel duidelijk met haar debuut. De licht humoristische toonzetting van de roman werkt aanstekelijk: je laat je met veel plezier meevoeren door het voortkabbelende verhaal.

De mannen van Raan / Martine de Jong / Podium / Paperback: 17,50 / Ebook: 9,99

Review: 3 van de 5